Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen i Stockholm

Polismyndigheten - Norra Agnegatan / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Norra Agnegatan i Stockholm

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu två serviceinriktade och noggranna sekretesshandläggare till rättsenheten i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Rättsavdelningen är en av tio nationella avdelningar inom Polismyndigheten. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättsenheterna arbetar drygt 800 medarbetare med ansvar för viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt, arkiv och registratur. Rättsavdelningens uppdrag är att garantera rättssäkerheten inom myndigheten, skapa förutsättningar för ordning och säkerhet i samhället och trygga myndighetens informationshantering. Enheten för informationsförvaltning ansvarar för att styra och utveckla verksamheten inom arkiv, registratur och e-tjänster.
Sekretesshandläggarens huvuduppdrag blir att hantera myndighetens utlämnande av allmänna handlingar från arkiven i Stockholm. Arkivbeståndet består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1920 och framåt. Men även förvaltningsärenden och administrativa handlingar ingår. Vår grupp består idag av 10 personer, arkivarier, arkivhandläggare och sekretesshandläggare.

Publiceringsdatum
2021-10-04

Dina arbetsuppgifter
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran av utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Även andra arbetsuppgifter kopplade till rättsenhetens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter som t.ex. utbildningsinsatser. Du kommer med din kompetens ha en specialistfunktion inom sektionen.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Minst 6 månaders eftergymnasial utbildning inom juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Goda kunskaper i Officepaketet och förmåga att sätta dig in i nya system


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Högskoleutbildning inom juridik med inriktning mot offentlig sektor
Högskoleutbildning om minst 180hp/120p innefattande minst 60hp/40hp arkivvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap
Minst 1 års aktuell erfarenhet av ärendehandläggning enligt offentlighets- och sekretesslagen
Aktuell erfarenhet av juridiskt arbete inom statlig myndighet som arbetsgivaren bedömer relevant
Erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt som bedöms som relevant för tjänsten



Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare har du en god analytisk förmåga, du är ansvarstagande och arbetar på ett noggrant sätt. Du är mån om att ge bra service och är positiv och lösningsfokuserad som person. Du trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontakt
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Karin Sandberg, karin.sandberg@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Johanna Garke, 073 037 85 42, johanna.garke@polisen.se

Fackliga företrädare
SACO, Fredrik Bergh, 010-563 91 37
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92
Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27


Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader samt vikariat 1 år och 3 månader.
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Dagtid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Sekretesshandläggare, Rättsavdelningen, Informationsförvaltningssektionen
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 11 oktober 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-10-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Adress
Polismyndigheten - Norra Agnegatan
Norra Agnegatan 33-37
11229 STOCKHOLM

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Norra Agnegatan 33-37 (visa karta)
112 29  STOCKHOLM

Arbetsplats
Polismyndigheten - Norra Agnegatan

Jobbnummer
6015438

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten - Norra Agnegatan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten - Norra Agnegatan: