Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen i Stockholm

Polismyndigheten - Norrmalm - Kvarte / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Norrmalm - Kvarte i Stockholm

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu serviceinriktade och noggranna sekretesshandläggare till rättsenheten i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Rättsavdelningen är en av tio nationella avdelningar inom Polismyndigheten. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättsenheterna arbetar ca 800 medarbetare med ansvar för viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt, arkiv och registratur. Rättsavdelningens uppdrag är att garantera rättssäkerheten inom myndigheten, skapa förutsättningar för ordning och säkerhet i samhället och trygga myndighetens informationshantering.
Sekretesshandläggarens huvuduppdrag blir att hantera myndighetens utlämnande av allmänna handlingar från arkiven i Stockholm. Arkivbeståndet består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1920 och framåt. Men även förvaltningsärenden och administrativa handlingar ingår. Vår grupp, Informationsförvaltning 2, består idag av 13 personer; arkivarier, arkivhandläggare och sekretesshandläggare.

Publiceringsdatum
2024-02-20

Dina arbetsuppgifter
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran av utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Även andra arbetsuppgifter kopplade till rättsenhetens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter som t.ex. utbildningsinsatser. Du kommer med din kompetens ha en specialistfunktion inom sektionen.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Minst 6 månaders eftergymnasial utbildning inom juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Goda kunskaper i Officepaketet och förmåga att sätta dig in i nya system

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Högskoleutbildning inom juridik med inriktning mot offentlig sektor
Högskoleutbildning om minst 180hp/120p innefattande minst 60hp/40hp arkivvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap
Minst 1 års aktuell erfarenhet av ärendehandläggning enligt offentlighets- och sekretesslagen
Aktuell erfarenhet av juridiskt arbete inom statlig myndighet som arbetsgivaren bedömer relevant
Erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt som bedöms som relevant för tjänsten

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare har du en god analytisk förmåga, du är ansvarstagande och arbetar på ett noggrant sätt. Du är mån om att ge bra service och är positiv och lösningsfokuserad som person. Du trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14

Övrig information
Placeringsort: Stockholm
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Dagtid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Sekretesshandläggare, Rättsavdelningen, Informationsförvaltningssektionen
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 5 mars 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A093.969/2024 i mailets ärendemening.
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-05
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A093.969/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten - Norrmalm - Kvarte

Kontakt
HR-konsult
Mikaela Axelsson
mikaela.axelsson@polisen.se

Jobbnummer
8481397

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten - Norrmalm - Kvarte

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten - Norrmalm - Kvarte: