SAS – Socialt ansvarig samordnare/Utredare

Skövde kommun, Sektor vård och omsorg / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Skövde
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Skövde, Tibro, Tidaholm, Götene, Skara eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skövde kommun, Sektor vård och omsorg i Skövde

Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.

Skövde kommun är inne i en spännande utvecklingsfas och som anställd hos oss får du en fantastisk möjlighet att påverka Skövdes framtid.

Sektor vård och omsorg ger stöd och service till äldre och personer med funktionsnedsättning i Skövde kommun utifrån de båda lagarna Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Vår målsättning är att erbjuda stöd på rätt nivå utifrån individens behov och önskan och vi arbetar sedan många år utifrån ett aktiverande och stödjande förhållningssätt. Vi arbetar i team med olika professioner för att uppnå ett samordnat stöd till individen. Inom Sektor vård och omsorg arbetar c:a 1500 medarbetare.

Skövde kommun tillämpar valfrihet inom hemvården utifrån Lagen om valfrihet (LOV), vilket innebär att den som blir beviljad hemtjänst och hemsjukvård har rätt att välja vem som ska utföra insatserna.

I rollen som socialt ansvarig samordnare ingår du, tillsammans med ytterligare en SAS, i en nyskapad utvecklingsenhet. Där ingår också verksamhetsutvecklare, kvalitetshandledare samt medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS), vilka du alla kommer ha ett nära samarbete med. Du kommer också samarbeta med chefer och medarbetare inom sektorns verksamhetsområde.

Publiceringsdatum
2015-03-27

Arbetsuppgifter
Uppdraget som Socialt ansvarig samordnare, SAS, innebär att ha övergripande kvalitetsansvar med fokus på det sociala innehållet utifrån gällande lagstiftningar. SAS är sakkunnig inom det sociala området och har en stödjande funktion i organisationen och ska säkra och utveckla kvalitén inom Sektor Vård och Omsorg. Du är en person som ser helheten och tycker om att driva utvecklingsfrågor för att ständigt förbättra stöd och omsorg till invånarna.
SAS arbetar aktivt för att öka kvalitén när det gäller den sociala dokumentationen och följer upp och kontrollerar att verksamheten bedrivs enligt de processer, riktlinjer och rutiner som beslutats och genomför intern tillsyn och egenkontroll av verksamheterna i form av bl.a. dokumentationsgranskningar och platsbesök.

SAS återkopplar resultatet av uppdragen till ansvariga chefer regelbundet och till politisk nämnd tertialvis samt skapar årligen en sammanhållen kvalitetsberättelse.
SAS omvärldsbevakar rättsläge och kvalitetsarbete inom socialtjänsten.

I rollen som SAS ingår att genomföra kvalificerat utredningsarbete inom ramen för verksam-hetsområdet samt att utreda synpunkter, klagomål, avvikelser och missförhållanden utifrån Lex Sarah.

Som SAS ingår du i ackrediteringsgruppen som beslutar om vilka företag som ska få rätt att bli privata utförare inom hemvården.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av handläggning, ledarskap samt att driva förändringsarbete inom verksamhetsområdet. Du är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten och har erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL och LSS. Arbetet är självständigt och kräver god förmåga att utreda och utveckla kvaliteten inom ansvarsområdet. Du har ett helhetsperspektiv och är analytisk och drivande. Den vi söker har även lätt för att samarbeta och uttrycker sig väl i tal och skrift.

• Social omsorgs-/socionomexamen på högskole- eller universitetsnivå.
• Kunskap om och lång erfarenhet av arbete inom SoL och LSS.
• Erfarenhet av arbete på övergripande nivå.
• Dokumenterad erfarenhet och kunskap av kvalificerat utredningsarbete inom ramen för verk-samhetsområdet.

Du är van att arbeta självständigt och tillsammans med andra. Du har stort intresse och engagemang för kvalitets- och utvecklingsfrågor. Erfarenhet av verksamhetssystemet Procapita är meriterande.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Körkortskrav
ÖVRIGT
Skövde Kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-04-20
Ange följande referens när du ansöker: A461488
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Per Granath, Sektorschef
Heléne Sandqvist Benjaminsson, Utvecklingschef
Katarina Schuurman, SAS- Socialt ansvarig samordnare

Företag
Skövde kommun, Sektor vård och omsorg

Adress
Skövde kommun, Sektor vård och omsorg
Fredsgatan 4
54183 SKÖVDE

Kontorsadress
Fredsgatan 4 SKÖVDE

Jobbnummer
2224601

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skövde kommun, Sektor vård och omsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skövde kommun, Sektor vård och omsorg: