Samordnare till Enheten för registrering och arkiv

Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Stockholm / Övriga jobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla övriga jobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Stockholm i Stockholm, Jönköping eller i hela Sverige

Förvaltningsrätten i Stockholm är landets största domstol. Domstolen har omkring 550 medarbetare och handlägger ungefär 500 olika måltyper. Stora målgrupper är migrationsmål, biståndsmål, socialförsäkringsmål, skattemål och mål om offentlig upphandling. Domstolen har en viktig samhällsuppgift att se till att medborgarna får en rättssäker och effektiv prövning av myndighetsbeslut. Domstolen arbetar aktivt med utvecklingsfrågor och strävar mot att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade och ansvarstagande medarbetare. Domstolen verkar för en god kompetensutveckling för alla medarbetare. Verksamheten präglas av professionalism, ansvar och respekt. Domstolen vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Enheten för registrering och arkiv består av 25 medarbetare och ansvarar för registrering och klassificering av nya mål, förvaltningsrättens expedition, postöppning och bevakning av myndighetens officiella faxar och e-postbrevlåda. Arkivets ansvarsområden innefattar expediering av interna och externa beställningar, inskanning av domar och beslut, insortering av post, akter och avgöranden samt arkivering och gallring av akter. Arbetet vid såväl registreringen som i arkivet bedrivs till stor del genom rotation mellan de olika arbetsmomenten.


Publiceringsdatum
2017-12-29

Arbetsuppgifter
Som samordnare för arkivet kommer du att bidra till att arbetet inom enheten sker rättssäkert, med hög kvalitet samt med ett professionellt bemötande. Din huvudsakliga arbetsuppgift är att arbetsleda arkivarierna och arkivassistenterna. Detta innebär samverkan, planering och fördelning av arbete, se till att rutiner och riktlinjer följs samt organisera och utveckla arbetsmetoder. Du kommer att ha ett nära samarbete med enhetens andra samordnare. Du kommer även att vara ett administrativt stöd åt enhetschefen. I rollen kan också ingå att parallellt arbeta operativt inom enhetens olika ansvarsområden. Rollen som samordnare innebär också att representera arkivet i olika sammanhang och vara kontaktperson gentemot övriga domstolen. Som samordnare är du arbetsledare men har inget formellt personalansvar.


Kvalifikationer
Du ska ha akademisk utbildning med inriktning arkivvetenskap och ha erfarenhet av arbete på myndighet, gärna domstol. Du ska även ha aktuella och dokumenterade kunskaper i arkiv- och offentlighetslagstiftningen. Du ska vara väl insatt i Riksarkivets föreskrifter.

Det är meriterande om du har arbetat med diarieföring inom myndighet och har god kännedom om förekommande arbete vid registratur.

Du har goda IT-kunskaper, gärna med erfarenhet av digital dokument-/ärendehantering och datoriserat förteckningsstöd. Eftersom domstolarna arbetar med att införa e-arkiv så är det meriterande om du har stort intresse för detta område.

Du har förmåga att planera och hålla i utbildningar samt förklara saker på ett tydligt och pedagogiskt sätt.

Som samordnare behöver du ha god organisations- och initiativförmåga, vara lösningsfokuserad och ha integritet. Du har förmåga att motivera andra och skapa förutsättningar för att nå gemensamma resultat. Du ska ha god samarbetsförmåga, kunna kommunicera på ett tydligt sätt och ha en god serviceförmåga. Det är viktigt att du är ansvarstagande och att du kan växla mellan arbetsuppgifter samt att du bitvis klarar att hantera arbetstoppar.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning Vi tillämpar provanställning.

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning tillämpas. Ange gärna löneanspråk i ansökan.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-01-10
Ange följande referens när du ansöker: FST 2017/339
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Sussie Holm 08-561 680 16

Företag
Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Stockholm

Adress
Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Stockholm
Kyrkogatan 34
55181 Jönköping

Kontorsadress
Tegeluddsvägen 1 11541 Stockholm

Jobbnummer
3879135

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Stockholm

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Stockholm: