Samordnare Myndighet och Uppdrag, LSS/socialpsykiatri

Flens Kommun / Administratörsjobb / Flen
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Flen, Katrineholm, Eskilstuna, Gnesta, Vingåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Flens Kommun i Flen

Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb.
Omvärlden och vår organisation förändras varför behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi. Det arbete vi gör tillsammans varje dag, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare genom professionellt och respektfullt bemötande.

Myndig och Uppdrag består idag av enhetschef med fjorton handläggare samt en samordnare. Tillsammans utreder och beslutar biståndshandläggare om samt följer upp insatser enligt socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, färdtjänst-, riksfärdtjäns- samt bostadsanpassningslagen. Våra biståndshandläggare delas in i två undergrupper utifrån skilda lagrum och ansvarsområden, utöver avgiftshandläggning.
Vi arbetar för att förstärka enheten, och rekryterar utöver ytterligare en samordnare även flera biståndshandläggare.

Är det du som kan ta över fokus på gruppen som arbetar med verksamhetsområde LSS, socialpsykiatri, bostadsanpassning, färdtjänst och riksfärdtjänst?

Publiceringsdatum
2021-03-31

Dina arbetsuppgifter
Som samordnare utgör du ett nära och coachande stöd i det dagliga arbetet för våra biståndshandläggare. Du stöttar i processer under utredningar, bedömningar och val av insatser. Du är superanvändare för vårt webbaserade verksamhetssystem.

Du fördelar om ärenden, föredrar ärenden i socialutskottet och i förekommande juridiska processer/förhandlingar. Du bistår vid mer komplicerade ärenden, och kan handlägga enskilda ärenden vid arbetstoppar.

Som samordnare ansvarar du för metodutveckling och för att tillsammans med enhetschef bedriva utvecklingsarbete. Du har du en mycket viktig funktion att trygga, utveckla, upprätthålla och kvalitetssäkra rättssäkerheten inom myndighetsutövningen. Du säkerställer brukarfokus och IBIC (individens behov i centrum) som utredningsmetod.

Du är driven, engagerad samt har ett lösningsfokuserat och salutogent arbetssätt samt bistår enhetschef vid behov. Du är tillsammans med din samordnarkollega enhetens ansikte utåt i övergripande samverkan med såväl interna som externa utförare. Samordnare ansvarar tillsammans för erbjudande av biståndsbedömda boendeplatser och korttidsvistelse enligt SoL och LSS till våra brukare.

Vi erbjuder en arbetsplats med engagerade arbetskamrater där humor är en lika viktig ingrediens som våra värdeord: stolthet, öppenhet, omtanke, respekt och ansvar.

Vi har flexsystem, såväl intern som extern handledning, kontinuerlig fortbildning, semesterväxling, friskvårdssubvention. Flens kommun värdesätter drivna och ambitiösa medarbetare, och stöttar dig som önskar avancera inom kommunkoncernen. Arbetsplatsen är belägen centralt i Flen med nära till buss- och tågstation.

Kvalifikationer
Vi söker dig med examen från Socionom- eller juristprogrammet (eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig). Du ska ha arbetat som biståndshandläggare, med erfarenhet inom verksamhetsområdet LSS/socialpsykiatri och särskilt utredningar av personlig assistans, och kunna stötta våra biståndshandläggare i komplicerade ärenden. Kunskaper inom IBIC/ICF samt erfarenhet som samordnare/gruppledare är meriterande.

En förutsättning för att trivas och lyckas som samordnare är att du är utvecklingsinriktad, kreativ, stresstålig, strukturerad samt har intresse och fallenhet för socialt arbete och att coacha samt leda andra. Som person måste du vara trygg i dig själv och i din yrkesroll som myndighetsutövare, behärska det svenska språket väl samt ha en god förmåga att kommunicera med andra både i tal och skrift. Körkort och god datavana är ett krav.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, och att din syn på medarbetarskap överensstämmer med vår.

Övrig information
Tjänsten är 100% tillsvidareanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Sista ansökningsdag 2021-04-25 Tillträde enligt överenskommelse.

Kommunen arbetar aktivt för att öka jämställdhet och etnisk mångfald på arbetsplatserna, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter, bemanningsföretag och liknande.



Kontakt


Enhetschef Mika Juopperi

mika.juopperi@flen.se



Avdelningschef Maria Rosenqvist

maria.rosenqvist@flen.se

Fackliga företrädare nås via kommunens växel

0157-43 00 00

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Flens kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Flens kommun (org.nr 212000-0332), https://www.flen.se/sv/Om-Flens-kommun/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb1/

Arbetsplats
Flens Kommun

Jobbnummer
5665571

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Flens Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Flens Kommun: