Samhällsvägledare

Sigtuna kommun, Service och bemötande / Bibliotekariejobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Service och bemötande i Sigtuna

Vill du vara med och utveckla Sigtunas framtida servicemöte?

Sigtuna kommun - alla tiders mötesplats - ligger mitt emellan Uppsala och Stockholm. Den tusenåriga staden Sigtuna och Arlanda flygplats utgör två spännande inslag på var sin sida om centralorten Märsta. Kommunen är en framtids- och tillväxtkommun och har cirka 42 000 invånare.

Sigtunas värdegrund
• Invånaren först
• Allas lika värde
• Kvalitet i fokus

Enheten för Service och bemötande är en nyinrättad enhet inom kommunledningskontoret. Vårt uppdrag är att, utifrån politiska mål om ökad tillgänglighet och attraktivitet, utveckla kommunens kontakter med invånare och företag - Sigtunas framtida servicemöte. Det handlar om att förenkla och utveckla invånarnas kontaktvägar med kommunen likväl som att hitta fungerande arbetssätt och samordning med andra förvaltningar i syfte att ge god service av hög kvalitet. Oavsett om kontakten sker via telefon, e-post, e-tjänster eller vid ett besök ska bemötandet präglas av dialog, tydlighet och öppenhet.

Som ett led i arbetet med att ge god service till invånarna inrättas fr om nästa år ett medborgarkontor, ett mobilt medborgarkontor (buss) som ska cirkulera i och kring tätorterna samt därefter ett fast medborgarkontor i Valsta under 2014.

Medborgarkontoret i Sigtuna kommun ska;
• bidra till att invånarna får en ökad service och tillgänglighet till kommunens tjänster.
• bidra till att förstärka dialogen med invånarna och därmed stärka demokratin.

Publiceringsdatum
2012-12-11

Arbetsuppgifter
I din roll som samhällsvägledare kommer du dels att bemanna medborgarkontoret och möta våra invånare varje dag, dels vara drivande i uppbyggandet av verksamheten.

Medborgarkontoret ska vara en brygga mellan medborgarna, kommunen och andra samhällsaktörer. Det är en plats där människor dels ska kunna inhämta kommunal och allmän information och dels vägledas till rätt kontakter och i förekommande fall hjälp med specifika ärenden.

Arbetsuppgifterna handlar om att ge samhällsinformation, direkt service, rådgivning samt handläggning av vissa frågor. Som samhällsvägledare hos oss har du utgångspunkten att ta emot alla frågor. Du kommer att ha en viktig roll som kommunens ansikte utåt.

Det mobila kontoret är en buss som kommer att cirkulera i och kring tätorterna i kommunen. Bussen skall finnas tillgänglig på platser där människor rör sig och på tider då invånarna vill och kan söka hjälp i olika frågor. Du kommer att vara den person som i huvudsak bemannar bussen och vid tillfällen samordnar aktiviteter med kollegor från kommunens förvaltningar och andra aktörer. Planering av verksamheten tillsammans med andra servicefunktioner i kommunen blir en naturlig del i ditt arbete.

Som samhällsvägledare behöver du vara ständigt uppdaterad kring förändringar och nyheter som berör de kommunala verksamheterna och arbetet förutsätter en kontinuerlig dialog med berörda verksamheter.

Eftersom medborgarkontoret nyinrättas och ett stort förändringsarbete pågår inom organisationen innebär det att din roll kommer att utvecklas och formas utifrån verksamhetens behov.

Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleutbildning alt. annan utbildning i kombination med relevant arbetslivserfarenhet. Mycket god svenska i både tal och skrift är ett krav. I Sigtuna har en stor del av befolkningen utländsk bakgrund och talar du även andra språk är det därför meriterande.

Vi söker dig som framförallt har en hög servicemedvetenhet och sätter invånaren först! Arbetet innebär att du har ständig kontakt med människor med olika bakgrund, förmåga och kunskap kring samhällslivet olika aspekter. Det kräver att du har tålamod, empatisk förmåga och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Vi ser gärna att du har erfarenhet från serviceyrken med fokus på information och kund - och/eller medborgardialog. Ditt IT -kunnande och erfarenhet av att använda sociala medier är meriterande.

Att lotsa rätt och vägleda människor i samhällsfrågor kommer att vara en central uppgift vilket ställer krav på kunskap om samhällslivets olika aspekter och erfarenhet av kommunal verksamhet. I din roll kommer du även att vara en av nyckelpersonerna som ska planera och utveckla medborgarkontoret och har du projektledarerfarenhet eller liknande är det värdefullt.

Ditt arbete förutsätter att du hittar allianser och skapar goda relationer till övriga kommunala verksamheter och andra aktörer. Vi värdesätter därför din förmåga att lyssna, skapa kontakter och arbeta tillsammans med andra människor.

Som person är du självgående, orädd och kan hitta konstruktiva lösningar på utmaningar du ställs inför. Din förmåga att fånga upp möjligheter och önskemål i verksamheten värdesätter vi. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

B-körkort är ett krav. Eftersom du skall köra bussen är det meriterande med körkortsbehörighet för lastbil/buss, behörighet C och D. Vi kommer att stå för utbildningskostnaderna om du inte har den behörigheten.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Varierade arbetstider, arbete på kvällar och helger förekommer. Tillsvidareanställning, tillträde: Omgående eller enligt överenskommelse

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-01-06
Sigtuna kommun erbjuder Friskvårdscheckar och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid!
Vi ber dig söka tjänsten via det standardiserade ansökningsformuläret för att säkerställa att ingen sökande blir diskriminerad på grund av kön, etniskt tillhörighet eller ålder.
Urvalet sker i en databas där kompetens, utbildning, arbetslivserfarenhet och andra kvalifikationer bedöms utifrån ditt ansökningsformulär. Vi ber dig därför att fylla i formuläret så noggrant som möjligt.
Ange följande referens när du ansöker: A305788
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Linda Ahlford, 08-591 260 17, Chef service och bemötande

Facklig kontakt
Seija Khalifa, Facklig förtroendeman Jusek 08-597 830 80 Seija.khalifa@sigtuna.se

Företag
Sigtuna kommun, Service och bemötande

Adress
Sigtuna kommun, Service och bemötande
Södergatan 20
19585 Märsta

Jobbnummer
1413727

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Service och bemötande

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Service och bemötande: