Sameskolstyrelsen söker en vik. controller till Sameskolstyrelse

Sameskolstyrelsen / Administratörsjobb / Jokkmokk
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Jokkmokk, Gällivare, Arjeplog, Älvsbyn, Arvidsjaur eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sameskolstyrelsen i Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Sorsele, Storuman eller i hela Sverige

Vi söker dig som är utbildad ekonom med arbetslivserfarenhet och ett intresse av att jobba på en samisk myndighet!
I din tjänst förväntas du självständigt kunna planera, genomföra, utveckla och följa upp verksamheten inom de ekonomiska processerna. Du är analytiskt lagd och har förmåga att utifrån ett helhetsperspektiv arbeta fram lösningsförslag. Vi tror att du är en utpräglad teammedarbetare som bidrar till ett positivt utvecklingsklimat, där du tillsammans med dina kollegor skapar ett bra arbetslag som fokuserar på ständiga förbättringar av era uppgifter.
För att lyckas i din roll som controller ser vi att du är flexibel, har lätt att samarbeta och har en förmåga till ordning och reda. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du bör vara stresstålig och klara av att hantera och prioritera många parallella uppgifter utan att förlora överblicken. Vi är ett litet kansli med en ekonomiavdelning bestående av två anställda, vilket innebär att vi samarbetar över gränserna. Kunskaper i det samiska språket, samisk kultur och samhällsliv är meriterande.

Du har ekonomisk utbildning på högskolenivå, gärna en master eller magisterexamen.
Arbetslivserfarenhet
Vi ser gärna att du har flerårig erfarenhet från kvalificerat ekonomiarbete. Du ska ha gedigen praktisk erfarenhet av redovisning, budgetarbete och ekonomisk uppföljning, gärna förvärvad i en statlig myndighet.
Dina arbetsuppgifter består främst av ekonomistyrning, analyser och utredningsuppdrag. I arbetet ingår att planera, driva och analysera budget och ekonomiska utfall. Du arbetar med prognoser, nyckeltal, balansräkning och analyserar verksamhetens utfall månadsvis. Du arbetar både självständigt och tillsammans med myndighetens chefer då du är ett stöd i deras arbete, att se sambanden mellan verksamhet, personal och ekonomi. I din roll innebär det att kunna förklara dessa samband tydligt och förståeligt, så ekonomin blir ett verktyg för skolchefen att driva verksamheten på bästa sätt. Vidare deltar du i förbättrings- och utvecklingsarbete för strategisk planering och uppföljning. Du deltar även vid interna kontroller med fokus på utveckling av månadsuppföljning till ledningsgrupp. Slutligen samordnar du den finansiella rapporteringen till olika departement som myndigheten samarbetar med.

Sameskolstyrelsen, är en statlig myndighet, ansvarar för sameskolorna och förskolor som vi driver åt kommuner. Skolorna finns i Gällivare, Jokkmokk, Karesuando, Kiruna och Tärnaby. Sameskolan har en egen läroplan, läroplan för sameskolan förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Det innebär att sameskolan har ett likvärdigt uppdrag som grundskolan F-6. Sameskolstyrelsen bedriver även fjärrundervisning genom avtal med kommunala skolor. Vårt fokus är att våra elever ska få en god utbildning och vara funktionellt tvåspråkiga samt gå ur åk 6 med en stolt och rak rygg, trygga i sitt kulturarv i förvissningen om att de kommer att klara sig i livet.

Varaktighet, arbetstid
Anställningen är ett vikariat 31 juli 2017 - 30 september 2018 men med eventuell möjlighet till förlängning.

Publiceringsdatum
2017-07-21

Ersättning
Sameskolstyrelsen tillämpar individuell lönesättning. Uppge gärna löneanspråk i din ansökan.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-15
Ange följande referens när du ansöker: Dnr 116/2017 P200

Kontakt
Annechatrin Brandén skolchef@sameskolstyrelsen.se 0971-44204

Företag
Sameskolstyrelsen

Adress
Sameskolstyrelsen
Box 155
96224 JOKKMOKK

Kontorsadress
Köpmangatan 4

Jobbnummer
3612385

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sameskolstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sameskolstyrelsen: