Sakkunnig socialsekreterare till Familjehems- och familjerättsen

Kumla kommun, Gemensam annons sydnärke / Administratörsjobb / Kumla
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kumla, Hallsberg, Örebro, Askersund, Laxå eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kumla kommun, Gemensam annons sydnärke i Kumla

Hallsbergs kommun och Kumla kommun har sedan 2013 en gemensam familjehems- och familjerättsenhet. I enheten som är lokaliserad till Kumla arbetar tre familjehemssekreterare, en och halv tjänst familjerättssekreterare och en halvtidstjänst som sakkunnig socialsekreterare. Familjehemssekreterarna fungerar som familjehemmens och kontaktfamiljernas handläggare och ansvarar för att rekrytera, utreda och skriva avtal med familjehem och kontaktfamiljer. Uppföljning av insatser sker i samverkan med barnets socialsekreterare. Familjehemssekreterarna arbetar även med att utbilda och handleda kontaktfamiljer och familjehem. Familjerättssekreterarna arbetar främst med familjerättsliga avtal och olika typer av familjerättsliga utredningar/yttranden. Arbetet leds av familjeenhetens enhetschef.

Enhetens personal är anställda av Kumla kommun.




Publiceringsdatum
2017-01-24

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en sakkunnig socialsekreterare till familjehems- och familjerättsenheten då vår nuvarande går på föräldraledighet. Enheten är en del av familjeenheten som består av 15 socialsekreterare samt öppenvården som består av 12 personal.

Som sakkunnig socialsekreterare för familjehems- och familjerättsenheten kommer du att ansvara för att ta emot och fördela nya ärenden. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå i att ge stöd och handledning till handläggare samt säkerställa att ärenden hanteras enligt gällande lagstiftning, riktlinjer och de metoder som är fastställda i förvaltningen. Du kommer även att handlägga familjerättsärenden eller familjehemsärenden, denna del av tjänsten kommer uppskattningsvis att omfatta 50 % av tjänstgöringen.

Familjeenheten arbetar aktivt med att hela tiden utveckla verksamheten för barn, unga och deras familjer. För att kunna nå uppsatta mål och uppfylla behoven inom verksamheten tas varje år en kompetensutvecklingsplan fram för vår personal. På familjehems- och familjerättsenheten utbildar vi kontinuerligt personalen bl.a. i Nya Kälvesten, IAS och Circle of Security.




Kvalifikationer
Du ska ha socionomexamen och meriterande är att du har utbildning i samt erfarenhet av BBIC samt MI. Ett krav är att du har arbetat med myndighetsutövning och har erfarenhet från handläggning, detta för att klara av de höga krav som ställs på en rättssäker dokumentation.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav.



ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Sydnärke kommunerna gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-02-07
Ange följande referens när du ansöker: So nr 13/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jana Asplund 019-58 83 34
Malin Bäcklund 019-58 85 71

Företag
Kumla kommun, Gemensam annons sydnärke

Adress
Kumla kommun, Gemensam annons sydnärke
Torget 1
69231 Kumla

Kontorsadress
Torget 1 69231 Kumla

Jobbnummer
3279443

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kumla kommun, Gemensam annons sydnärke

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kumla kommun, Gemensam annons sydnärke: