Sakkunnig inom skolplacering

Linköpings kommun / Administratörsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Tjänsten är placerad inom Utbildningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar för att erbjuda en utbildning med hög kvalitet, från förskola till vuxenutbildning, som ger Linköpingsborna de bästa förutsättningarna att växa, utveckla sina kunskaper och nå sin fulla potential.

Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!

Publiceringsdatum
2024-05-15

Arbetsuppgifter
Som sakkunnig ansvarar du för handläggning kring skolplaceringar inom grundskola. Du kommer att arbeta i ett team där det förs kontinuerliga dialoger för att stödja varandra vilket bidrar till en ökad säkerhet och erfarenhetsutbyte.

Handläggning av skolplaceringar innebär att du löpande hanterar beslut om skolplacering för elever som bland annat nyligen flyttat till Linköpings kommun. Du hanterar även ärenden som rör byten mellan skolor under de bytesperioder som finns under året. Vidare hanterar du önskemål om skola för blivande förskoleklasselever och elever som ska börja i årskurs 7. I ditt uppdrag ingår också att skriva yttranden i samband med överklaganden om skolplacering. Arbetet innehåller kontakter med sakkunniga, rektorer och vårdnadshavare.

Din arbetsplats
Myndighetskansliet är en del av utbildningsförvaltningen och ansvarar för myndighetsbeslut inom skolformerna förskola, grundskola och gymnasieskola samt de anpassade skolformerna. Enheten består av 15 medarbetare och har fyra inriktningar; ansvar för placering i barnomsorg, placering i grundskola, skolskjuts samt gymnasieantagning. Enheten arbetar även med att handlägga överklaganden.

Vi finns på Apotekaregatan 13 C i stora och ljusa lokaler. Normal arbetstid är 7.55-17.00 med en timmes lunch. Vi tillämpar flextidsavtal.

Du som söker
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning samhällsvetenskap, statsvetenskap, systemvetenskap eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har erfarenhet av administrativt myndighetsarbete. Har du dessutom erfarenhet av att handlägga myndighetsärenden ses det som positivt. Erfarenhet av kundservice och ett kommunikativt arbete ses som meriterande. Att du har erfarenhet, kunskap och intresse av att arbeta med IT som verktyg för administration är en förutsättning.

Arbetet ställer stora krav på goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Detta eftersom arbetet innebär kontakt med tjänstepersoner och medborgare samt tillhörande dokumentation. Du har god samarbetsförmåga och ser möjligheter i att samverka med andra aktörer inom och utanför kommunens verksamhet.

För att lyckas i rollen behöver du arbeta bra med andra människor och kommunicera på ett tydligt sätt. Du säkerställer att ditt budskap når fram och att förväntningarna är tydliga för alla. Du tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter och driver självständigt ditt arbete framåt. Eftersom tjänsten stundvis innebär hög arbetsbelastning behöver du vara lugn och kunna fokusera på rätt saker även under press. Eftersom du i tjänsten behöver kunna ta till dig och även självständigt producera skriftliga underlag av hög kvalitet är det självklart att du förstår komplicerade språkliga underlag, såväl talade som skrivna.

I den här rekryteringen använder vi tester som en del av vår bedömning. Intervjuer planeras att hållas förmiddagen onsdag den 17 april.

Välkommen med din ansökan!

Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.

Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 12834

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Linköpings kommun (org.nr 212000-0449), http://www.linkoping.se/

Kontakt
Enhetschef Myndighetskansliet
Monica Ohlén
monica.ohlen@utb.linkoping.se
013- 26 25 40

Jobbnummer
8680466

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: