Säkerhetsskyddshandläggare till Säkerhetsenheten - Statens Servicecenter - Säkerhetsjobb i Stockholm
Säkerhetsskyddshandläggare till Säkerhetsenheten
Statens Servicecenter / Säkerhetsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla säkerhetsjobb i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Lidingö
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm

Statens servicecenter är en av Sveriges mest expansiva myndigheter. Vi levererar administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom områdena ekonomi, lön, HR och snart även inom e-arkivering. I dag är vi 450 medarbetare som finns i Eskilstuna, Gävle (HK), Göteborg, Norrköping, Stockholm och Östersund. Från och med den 1 januari 2019, när vi även driver de statliga lokala servicekontoren, kommer vi att vara 1 400 medarbetare. Servicekontoren välkomnar medborgare, nyanlända och företagare som behöver stöd med tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning. Du bidrar till vår entreprenörsanda och har stora möjligheter att påverka i en verksamhet som befinner sig i en spännande utveckling.

I rollen som säkerhetsskyddshandläggare tillhör du Säkerhetsenheten som har övergripande och samordnande verksamhetsansvar för Statens servicecenters säkerhet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. I detta ingår bland annat informationssäkerhet, säkerhetsskydd, signalskydd, kris- och beredskapsplanering samt i övrigt skydd av organisation, personal och egendom. Anställningen är placerad i Gävle, Östersund eller Stockholm, efter överenskommelse.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som säkerhetsskyddshandläggare arbetar du tillsammans med övriga medarbetare vid säkerhetsenheten där du i din roll bland annat svarar för myndighetens arbete med säkerhetsprövning, registerkontroll och förvaltning av säkerhetsskyddsavtal. Du planerar och genomför utbildningar, uppföljningar och kontroller samt tillhandahåller råd och stöd till chefer, leverantörer och medarbetare i dessa frågor. I rollen ingår även att ha löpande kontakter med bland annat Säkerhetspolisen i frågor rörande säkerhetsprövning, registerkontroll och säkerhetsskyddsavtal. Som säkerhetsskyddshandläggare är det viktigt att ha ett högt säkerhets- och sekretessmedvetande. Beroende på placeringsort kan visst samordningsansvar för andra säkerhetsfrågor tillkomma.

Publiceringsdatum
2018-04-05

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
* Gymnasieexamen
* Minst två års erfarenhet av arbete med säkerhetsprövning och registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627), säkerhetsskyddsförordningen (1996:633) och säkerhetspolisens föreskrifter (PMFS 2015:3) om säkerhetsskydd eller annan erfarenhet som av Statens servicecenter bedömer likvärdig
* Mycket god erfarenhet av administrativt arbete
* IT-vana

Dessutom är det meriterande om du har:
* Kunskap och erfarenheter av de övriga lagar och förordningar som reglerar säkerhetsområdet
* Erfarenhet av planering och genomförande av förstagångsbesök och omkontroller
* Genomgått av arbetsgivaren bedömd relevant utbildning inom säkerhetsskydd
* Samtals- eller förhörsledarutbildning eller motsvarande

Vidare ska du ha följande förmågor:
* Ha god kommunikativ förmåga på svenska, både i tal och skrift
* Vara lojal
* Ha integritet
* Vara självständig med ett strukturerat arbetssätt
* Vara drivande
* Vara relationsskapande, ha lätt för att ta och upprätthålla kontakter såväl internt som externt
* Vara förtroendeingivande, i de personliga möten och samtal du leder eller deltar i

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar 6 månaders provanställningen.
Anställningen är placerad i Gävle, Östersund eller i Stockholm, efter överenskommelse.
Anställningen innebär en del resande.

Välkommen med din ansökan senast 22 april 2018.

Vi har tre likadana annonser ute för samma tjänst, dvs vi söker en säkerhetsskyddshandläggare till Gävle, Östersund eller Stockholm. Du behöver bara ansöka via en av annonserna.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lars Grundström, Säkerhetschef lars.grundstrom@statenssc.se 010-4560158

Företag
Statens Servicecenter

Adress
Statens Servicecenter
Statens servicecenter
FE15
80171 Gävle

Kontorsadress
Statens servicecenter
FE15

Jobbnummer
4063241

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: