Säkerhetssamordnare

Kristinehamns kommun, Administrativa avdelningen / Säkerhetsjobb / Kristinehamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Kristinehamn, Storfors, Nacka, Degerfors, Karlskoga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun, Administrativa avdelningen i Kristinehamn

Vi söker en säkerhetssamordnare till Risk- och Säkerhetsstaben under Kommunledningsförvaltningen.

Kommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunens övergripande ledning och styrning. Vi skapar strukturer för planering och uppföljning samt utvecklar styrande och stödjande processer till kommunens nämnder och förvaltningar. Vi leder, samordnar och följer upp så att kommunens verksamheter kan bedrivas på ett effektivt och rättssäkert sätt. Förvaltningen består av cirka 110 medarbetare inom områdena administration, planering, digitalisering, ekonomi, kansli, personal och kommunikation.

Risk- och Säkerhetsstaben är en del av administrativa avdelningen och säkerhetsskyddschefen är ansvarig chef. Risk- och säkerhetsstaben ansvarar för att leda krisledningsstaben i händelse av kris. Risk- och Säkerhetsstaben ansvar även för informationssäkerhet, dataskyddsombud, trygghetsfrågor, civilt försvar samt försäkringsfrågor.


Publiceringsdatum
2022-03-15

Arbetsuppgifter
Som säkerhetssamordnare leder, samordnar och utvecklar du på uppdrag av kommundirektören kommunens interna säkerhet, det brottsförebyggande arbetet i kommunen, samt utvecklingen av kommunens krisberedskap och krishantering.

Dina arbetsuppgifter har sin grund i gällande lagkrav samt överenskommelserna mellan staten och kommunerna inom krisberedskap och det civila försvaret.

I uppdraget kommer du bland annat ta fram, implementera och upprätthålla strategiska dokument och riktlinjer, så som krishanteringsplaner, kontinuitetsplaner med flera.
Du genomför även risk- och sårbarhetsanalyser samt stödjer verksamheterna gällande informationsklassningar. Du är rådgivare i informationssäkerhetsfrågor, följer upp och föreslår förbättringar gällande verksamheternas informationssäkerhetsarbete. Det ingår också i uppdraget att hantera den fysiska säkerheten i kommunens lokaler och anläggningar, samt personalsäkerhet. Du är en god relationsbyggare och kommer att arbeta nära våra verksamheter i att ge stöd och råd i beredskapsfrågor till våra chefer.
Arbete med olycksförebyggande frågor i samverkan med räddningstjänsten ingår. Kristinehamns kommun har en aktiv EST- grupp (effektiv samordning för trygghet) där Säkerhetssamordnaren har en ledande roll. Säkerhetssamordnaren ingå också i kommunens krisledningsorganisation.

För att nå framgång i ditt arbete behöver du aktivt arbeta med samverkan med myndigheter, andra kommuner och organisationer.


Kvalifikationer
Vi söker dig som är beredd att bygga långsiktigt gedigen säkerhetskultur inom hela kommunens organisation. Du har en universitetsutbildning inom säkerhetsområdet eller liknande kunskaper som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har med fördel tidigare erfarenhet av såväl praktiskt som strategiskt och förebyggande säkerhetsarbete. Du behöver ha en juridisk förståelse och goda kunskaper om relevant lagstiftning. Vi ser det som positivt om du har erfarenhet av att leda projekt och processer, samt att samordna aktiviteter från planering till genomförande. Har du dessutom förståelse för hur en kommun är uppbyggd och fungerar, med bredden av samhällsbärande verksamhet och den demokratiska komplexiteten, så kommer du snabbt in i jobbet.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du är en noggrann och omdömesgill person med god förmåga att sätta komplicerade sakfrågor och skeenden i ett större sammanhang. Du är självgående, analytisk och jobbar strukturerat. Du uppskattar att ha många kontaktytor såväl internt som externt samt att jobba med medarbetare från olika enheter. Det är därför viktigt att du är tydlig och pedagogisk i din kommunikation och att du känner dig bekväm med att agera inför större grupper som föredragande, utbildare eller processledare. Du klarar stress och osäkra förhållanden och kan behålla ett lugn och agera även om en kris eller händelse uppstår. Du planerar, organiserar och driver processer både på egen hand och tillsammans med andra.

Arbetet ställer krav på att du har god kunskap i såväl tal som skrift, samt att du också har goda språkkunskaper i engelska. Vi förutsätter att du kan hantera de vanligaste programmen i Office och du behöver ha B-körkort för att kunna förflytta dig i tjänsten.

Befattningen omfattas av krav på säkerhetsprövning.

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2022-05-01 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kristinehamns kommun, Administrativa avdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1102074".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristinehamns kommun (org.nr 212000-1868)

Arbetsplats
Kristinehamns kommun, Administrativa avdelningen

Kontakt
Administrativ chef
Peter Eskebrink
peter.eskebrink@kristinehamn.se
0550-85836

Jobbnummer
6438219

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristinehamns kommun, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristinehamns kommun, Administrativa avdelningen: