Registrator med sinne för ordning och reda

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Inköps-, fastighets- och arkivenheten består för närvarande av tolv medarbetare.

Två av befattningarna är arkivarier och två är registratorer. Arkivfunktionen har en helhetssyn på dokumenthantering och registratorstjänsten kan därför komma att innefatta arbete som traditionellt hör till en arkivarietjänst. Detta utifrån behov, kunskap och intresse.

Publiceringsdatum
2022-11-01

Dina arbetsuppgifter
Pensionsmyndigheten strävar efter att ha en effektiv och rättsenlig hantering av sin information så att den är åtkomlig, skyddad och läsbar under hela bevarandetiden.

Registratorn bidrar till detta mål och till de viktigaste arbetsuppgifterna hör följande:

- Klassificera och diarieföra en delmängd av myndighetens allmänna handlingar i diarieföringssystemet (W3D3) enligt offentlighets- och sekretesslagen
- Skapa och avsluta ärenden i W3D3
- Medverka vid utlämnanden av allmänna handlingar och lämna upplysningar om de allmänna handlingar myndigheten ansvarar för
- Administrera myndighetens officiella e-postlåda
- Utbilda handläggare och ge stöd till användare inom myndigheten avseende registrering i W3D3 med kringsystem
- Medverka vid förvaltningen av W3D3 med kringsystem
- Administrera fullmakter knutna till öppning av post
- Arkivera fysiska akter knutna till diariet i registraturets närarkiv
- Utföra gallrings- och ordningsarbeten i den del av myndighetens fysiska arkiv som förvaras i Stockholm
- Medverka vid utvecklingen av registraturet

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har:

- aktuell erfarenhet som registrator inom offentlig förvaltning och genomförd registratorsutbildning (diplomerad/certifierad/universitet) eller utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap
- god datorvana
- mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
- goda kunskaper om de regelverk som styr hanteringen av allmänna handlingar

Det är meriterande om du har:
- erfarenhet av att arbeta i ett ärendehanteringssystem som W3D3 eller motsvarande
- erfarenhet av att genomföra utbildningsinsatser
- erfarenhet av systemförvaltning

Dina egenskaper
Som registrator är du noggrann, strukturerad och serviceinriktad organisatör. Vi vill också att du har ett konsultativt förhållningssätt gentemot andra som registrerar handlingar vid myndigheten, vilket förutsätter att du är positiv, samarbetsvillig och utåtriktad.

Vidare trivs du i en roll med många kontaktytor. Du är lugn och samlad i olika situationer och tycker om att jobba i en miljö där behoven varierar över tid och ibland kräver snabba svar. Du kan förhålla dig flexibel till vad som krävs i stunden. Kvalitetsmedveten, lösningsorienterad och kommunikativ är andra egenskaper vi värdesätter. Det är även viktigt att du har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrig information
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Vi tillämpar provanställning om 6 månader. Tjänsten är placerad i Stockholm. Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler centralt vid Hornstull på Södermalm. Du har möjlighet att jobba på distans några dagar per vecka, om det fungerar för verksamheten och är något du önskar.

Som en del i rekryteringsprocessen ingår urvalsfrågor som vi vill att du besvarar i samband med din ansökan samt intervjuer och referenstagning. I processen kan arbetspsykologiska tester komma att förekomma i urvalet.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information
För mer information om tjänsten kontakta rekryterande chef Anna Drougge, 010 - 454 25 14.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2022-189".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Jobbnummer
7129305

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: