Registrator

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Stockholm, Uppsala, Eskilstuna, Västerås, Norrköping eller i hela Sverige

Polismyndighetens rättsavdelning består av 720 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.

Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Registraturen består av 11 registratorer och gruppen ansvarar bland annat för postöppning, diarieföring och bevakning av officiella e-postlådor till polisens nationella avdelningar och till polisregion Stockholm.

Vi söker nu en registrator med placering vid informationsförvaltningen i Stockholm.

Publiceringsdatum
2015-05-05

Arbetsuppgifter
Som registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar. Du ansvarar för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring och är van vid digital ärende- och dokumenthantering. Som registrator bedömer och hanterar du allmänna handlingar i enlighet med regelverket och interna bestämmelser.

Dessutom ingår att:
• delta i postöppningen, fördela inkommande post och e-post, diarieföra handlingar m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområden
• söka och plocka fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten och det är till dig som allmänheten, försäkringsbolag, andra myndigheter, massmedia m.fl. vänder sig vid begäran om att få ut allmänna handlingar
• göra sekretessbedömningar och lämna ut allmänna handlingar

En viktig del i arbetet är att tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar och att informera och utbilda medarbetare i diarieföring i allmänna diariet.

Kvalifikationer
Kvalifikationer
Vi söker dig som har/behärskar:
• gymnasieutbildning eller motsvarande
• registratorsutbildning, diplomerad eller motsvarande
• god erfarenhet av registratorsarbete, administration i offentlig förvaltning och goda kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen och Arkivlagen
• svenska och engelska i tal och skrift och är van användare av Office-paketet
• god erfarenhet av elektroniskt ärende- och dokumenthanteringssystem och av att arbeta med ärendeprocesser

MERITERANDE:
• utbildning i sekretesslagstiftning
• andra språkkunskaper än svenska och engelska
• erfarenhet av diarieföring i Polismyndighetens allmänna diarium (PÄr), likaså av andra för ditt arbete som registrator relevanta digitala system vid Polismyndigheten

PERSONLIGA EGENSKAPER:
Struktur, noggrannhet och ordningssinne är en förutsättning för ett professionellt utförande av arbetsuppgifterna. Du kan arbeta självständigt såväl som i grupp. Du är serviceinriktad, omdömesgill och ansvarstagande. Har god problemlösningsförmåga och tar egna initiativ inom givna ramar för att lösa de frågor som dyker upp. Du har god pedagogisk förmåga. Arbetsbelastningen på registraturen är periodvis hög vilket förutsätter att Du klarar stressiga situationer.

ÖVRIGT

Som medarbetare inom Polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för Polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för Polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för Polisen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig rekryterare.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-05-20
Ange följande referens när du ansöker: C1549/2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Irene Söderberg tfn 010- 56 373 77 (OBS! ledig 1, tf. chef registratur och tf. gruppchef register

Facklig kontakt
Anna Owens, SACO, tfn 076-767 44 70; Sofia Ask,

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2279154

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: