Redovisningskonsult till avdelningen konsultrelaterade tjänster,

Statens Servicecenter / Redovisningsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla redovisningsekonomjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Statens servicecenter är en av Sveriges mest expansiva myndigheter. Vi levererar administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom områdena ekonomi, lön, HR och snart även inom e-arkivering. I dag är vi 450 medarbetare som finns i Eskilstuna, Gävle (HK), Göteborg, Lund, Norrköping, Stockholm och Östersund. Från och med den 1 juni 2019, när vi även driver de statliga lokala servicekontoren, kommer vi att vara 1 400 medarbetare. Servicekontoren välkomnar medborgare, nyanlända och företagare som behöver stöd med tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning. Du bidrar till vår entreprenörsanda och har stora möjligheter att påverka i en verksamhet som befinner sig i en spännande utveckling.

Avdelningen konsultrelaterade tjänster består av tre enheter vilka är Redovisningsrelaterade konsulttjänster, Ekonomirelaterade konsulttjänster och HR-konsulttjänster. Vi söker en ekomikonsult i rollen som redovisningskonsult för enheten Redovisningsrelaterade konsulttjänster. Vi är 25 medarbetare varav 14 medarbetare som arbetar med löpande redovisning för drygt 66 kunder. Inom enheten och avdelningen utför vi också månadsavstämningar och upprättar de finansiella delarna till årsredovisningen för 25 av dessa kunder.

Leveranssäkra, effektiva och engagerade är det som driver utvecklingen hos oss.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Rollen som redovisningskonsult innebär bland annat löpande redovisning (skattedeklarationer, rekvisition av ingående moms, fakturering, omföringar, periodiseringar, inbetalningar mm), månads- och kvartalsavstämningar samt delta vid upprättande av årsredovisningens finansiella delar. Rollen innefattar kundkontakter och att ha konsultuppdrag ute hos kundmyndighet vilket innebär att ha ett stort kundfokus. Du kommer att arbeta i team men också självständigt mot kund. I rollen är det viktigt att vara analytisk för att förstå sammanhang samt ha en god kommunikativ förmåga för att tydliggöra och förklara tekniska, komplexa frågor för mottagaren. Utifrån att Statens servicecenter är en myndighet som utvecklas i snabb takt är det viktigt att det finns ett naturligt intresse att arbeta med utveckling och förbättringsarbete. Därmed är det även viktigt med ett intresse för automatisering och digitalisering inom ekonomiadministration.

Publiceringsdatum
2018-11-01

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Yrkeshögskoleutbildning med redovisningsinriktning, akademisk examen med redovisningsinriktning eller motsvarande utbildning
• God erfarenhet av redovisning och bokslutsarbete
• Goda kunskaper i Microsoft Office

Dessutom är det meriterande om du har:
• Arbetat inom ett shared service center eller liknande konsultverksamhet
• Erfarenhet av statlig styrning och redovisning
• Erfarenhet från en digitaliserad verksamhet inom ekonomiområdet

Du ska ha följande förmågor:
• Vara strukturerad och noggrann
• Ha god samarbetsförmåga för att kunna arbeta i partnerskap med kundmyndigheterna, med kollegorna inom avdelningen samt mellan andra avdelningar
• Vara självständig genom att leda dig själv och ditt arbete i rollen som konsult
• Vara kundfokuserad för att skapa förutsättning till god leverans
• Analytisk för att förstå sammanhang och kopplingar
• Ha god kommunikativ förmåga genom att kunna förklara tekniska och koplexa situationer för mottagaren på ett pedagogiskt sätt
• Vara utvecklingsfokuserad i och med att myndigheten utvecklas i snabb takt med digitalisering och automatisering

Övrig information
Anställningen är tillsvidare på 100%
Vi tillämpar 6 månaders provanställning
Anställningen är placerad i Stockholm

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personlig brev senast 14 november 2018.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-11-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Christian Koch, Enhetschef christian.koch@statenssc.se 010-456 05 27

Företag
Statens Servicecenter

Adress
Statens Servicecenter
Box 2054
10312 Stockholm

Kontorsadress
Box 2054

Jobbnummer
4434251

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: