Redovisningskonsult med bankinriktning till Statens servicecente

Statens Servicecenter / Redovisningsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla redovisningsekonomjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Anställningen är placerad på avdelningen Konsultrelaterade tjänster, enheter för redovisningsrelaterade konsulttjänster. Avdelningens primära uppdrag är att leverera helhetslösningar inom tjänsteområde ekonomi för myndigheter med färre än 150 anställda samt HR-konsulttjänster. Utöver helhetslösningar levereras också konsulttjänster i avgränsade uppdrag till myndigheter av alla storlekar. Vi är 14 medarbetare som arbetar med löpande redovisning för ungefär 60 kunder. Vi utför också månadsavstämningar och upprättar de finansiella delarna till årsredovisningen för 25 av dessa kunder.
Leveranssäkra, effektiva och engagerade är det som driver utvecklingen hos oss.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Vi söker två redovisningskonsulter som arbetar med bankfrågor och support. Arbetsuppgifterna kring bank innefattar avtal, behörigheter och betalningar (in- och utrikes), både mot bank, internt och kund. Du behöver vara systemintresserad för att förstå betalningarnas väg från leverantörsupplägg till återredovisning av färdig betalning från banken.
Support innebär att du arbetar med ärendehanteringen. Du är med och tar emot, fördelar och till viss del besvarar frågor, från kunder och internt. Ärendehanteringen är ett system i utveckling som du är med och påverkar. Arbetet passar dig som gillar system och kundservice. Vi arbetar internt i Visma Proceedo, Unit4 Business World (Agresso) och Danske Bank. Service, support, samarbete och kundkontakter är viktiga delar i arbetet. Det kan också förekomma administrativa uppgifter som är övergripande för avdelningen, till exempel avstämningar inför kunddebiteringar.
Rollen innefattar dagliga kontakter med kunder och kolleger vilket innebär att du behöver ha ett stort kundfokus (och känsla för service). Du kommer att arbeta i team med kolleger på flera avdelningar men också självständigt. Utifrån att Statens servicecenter är en myndighet som utvecklas i snabb takt är det viktigt att du har ett intresse för att arbeta med utveckling och förbättringsarbete.
Därmed är det även viktigt med ett intresse för automatisering och digitalisering inom ekonomiadministration.

Publiceringsdatum
2020-01-15

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Yrkeshögskoleutbildning med redovisningsinriktning, akademisk examen med redovisningsinriktning eller relevant arbetslivserfarenhet om minst fem år
• Minst två års erfarenhet av redovisning
• Erfarenhet av support- eller ärendehantering

Dessutom är det meriterande om du har:
• Arbetat inom ett shared service center eller liknande konsultverksamhet
• Erfarenhet av statlig redovisning
• Erfarenhet från en digitaliserad verksamhet inom ekonomiområdet
• Erfarenhet inom bank, framför allt för inrikes och utrikes betalningar

Du ska ha följande förmågor:
• Vara strukturerad och noggrann
• Vara flexibel och kunna arbeta med många varierande arbetsuppgifter
• Vara självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Vara kundfokuserad och ge god service
• Kommunicera väl på svenska i tal och skrift
• Skapa struktur i ditt arbete och att säkerställa kvalitet
• Analysera och bryta ner problem i sina beståndsdelar

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Stockholm.
Intervjuer planeras att hållas i mitten av februari.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 2 februari 2020

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-02-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
5043111

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: