Redovisningscontroller

Falu kommun / Controllerjobb / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falu kommun i Falun, Borlänge eller i hela Sverige

Har du högskoleexamen inom ekonomi och några års erfarenhet inom området? Trivs du i en roll med många kontaktytor där du får arbeta utvecklingsinriktat och med dina kunskaper får stötta andra? Se då hit!

Vi söker nu en redovisningscontroller till Ekonomikontoret!

Ekonomikontoret tillhör kommunstyrelseförvaltningen och ansvarar för funktionsområdet ekonomi med drift, utveckling och stöd. Kontoret utgör stab till kommunledningen, tillhandahåller stöd till verksamheter i form av ekonomikompetens samt levererar tjänster till förvaltningar och kommunala bolag. Vi har naturligt en central plats med många kontaktytor inom vår organisation. Detta gör också vårt arbete mycket komplext, dynamiskt och utmanande. Ekonomikontoret leder och utvecklar kommunens ekonomistyrning och en central uppgift i detta arbete är att hålla samman kommunens planerings-, uppföljnings- och redovisningsprocesser.

Vi kan erbjuda dig dig en arbetsplats med gott samarbetsklimat och flera uppskattade förmåner såsom årsarbetstid, semesterväxling och möjlighet att arbeta hemifrån på del av din arbetstid.

Välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2023-09-04

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta på ekonomikontoret där du ingår i ett team på nio personer som arbetar med kommunens redovisning och principer för densamma samt förvaltar och utvecklar kommunens redovisningsprocesser. Som ett led i kommunens övergripande digitaliseringsarbete, kommer ekonomikontoret att fortsätta sin digitaliseringsresa. Det kommer att innebära spännande innovativa tekniska lösningar och vi söker dig som vill vara en del av vår förändringsprocess och bidra engagerat till fortsatt utveckling.

Tjänsten som redovisningscontroller omfattar bland annat följande arbetsuppgifter:

• sammanställa kommunens räkenskaper vid bokslut tillsammans med redovisningsansvarig och övriga kollegor

• vara delaktig vid upprättande av kommunens koncernredovisning och bokslut samt externa rapporter såsom delårsrapport och årsredovisning

• vara delaktig i kommunövergripande förändringsprojekt/aktiviteter inom redovisningsområdet

• samordna och rapportera kommunens räkenskapssammandrag till SCB

• löpande förbättringsarbete, varför vi gärna ser att du är en person som vill bidra med dina idéer och erfarenheter inom effektivisering och digitalisering

Även andra ekonomiska och administrativa arbetsuppgifter kan komma att inkluderas i tjänsten.

Kvalifikationer
För rollen krävs:

• Examen från universitet eller högskola med inriktning inom ekonomi

• Flerårig erfarenhet av arbete med redovisning, bokslut och rapportering

• Goda kunskaper inom redovisningsområdet

• Förståelse och kunskap för hur ekonomiska processer kan underlättas med hjälp av tekniska lösningar

• Mycket goda kunskaper i Excel

• God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som controller ser vi att du har god analytisk förmåga samtidigt som du tar initiativ och kan vara drivande. Vi ser också att du är lösningsorienterad och har en positiv inställning till förändring och nytänkande. Du är trygg och stabil i din yrkesroll och arbetar gärna både självständigt och i grupp. Du har lätt för att organisera och prioritera ditt arbete så att det blir utfört i rätt tid och med rätt kvalitet. I din roll kommer du att samarbeta med kollegor inom den egna förvaltningen liksom inom andra delar av kommunen varför det är viktigt att du har god kommunikativ förmåga. Du behöver vara inlyssnande och kunna förmedla information på ett enkelt och tydligt sätt.

Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaperna.

Meriterande kvalifikationer

• Erfarenhet av ekonomiarbete i kommunal eller offentlig verksamhet

• Erfarenhet av ekonomisystemet Raindance

• Goda kunskaper i Power BI

• Erfarenhet av att driva utvecklingsprojekt

• Kunskap om och intresse för digital utveckling

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde efter överenskommelse.

Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.

Kontaktuppgifter

Ingrid Sandberg, Redovisningschef, tel. 023-826 33

Fackliga företrädare

Christina Johansson, Vision, tel. 023-821 10

Övrig information
Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. I denna rekrytering kommer eventuellt arbetspsykologiska tester och arbetsprov att användas som en del av urvalsmetoden.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Kontaktinformation
Ingrid Sandberg, Redovisningschef

Arbetsplats

Falun

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-09-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4701369339".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Falu kommun (org.nr 212000-2221), http://www.falun.se/

Kontakt
Redovisningschef
Ingrid Sandberg

Jobbnummer
8084067

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Falu kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu kommun: