Redovisningschef till Rädda Barnen

Novare Interim & Recruitment AB / Ekonomichefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Novare Interim & Recruitment AB i Stockholm, Danderyd, Upplands Väsby, Södertälje, Uppsala eller i hela Sverige

Rädda Barnen är världens största självständiga barnrättsorganisation. Vi fokuserar på hållbara insatser - akuta och långsiktiga. Vi tror att verklig hållbarhet bygger på att hjälpa i tid och över tid. Rädda Barnen erbjuder unik kompetens i hållbarhetsfrågor med ett barnrättsperspektiv. Vi är en strategisk partner till många företag. Vi vet hur företag påverkar barns liv och hur företag kan ta ansvar för barns rättigheter i sin värdekedja. Genom att samarbeta med oss kan företag bidra till att uppfylla målen i FNs Agenda 2030. Med Barnkonventionen som grund arbetar vi för alla barns självklara rätt att överleva, utvecklas och växa upp i trygghet. Vi har ca 14 000 medarbetare globalt och 370 anställda i Sverige. I Sverige finns dessutom en folkrörelse med 64 000 medlemmar som arbetar för och tillsammans med barn. Vår verksamhet vilar på tre hörnstenar: direkta insatser för barn, expertkunskap och påverkansarbete. Varje dag gör vi världen lite bättre för barn.

Vi rekryterar nu en ny chef till Rädda Barnens ekonomiteamet som kommer ha huvudansvar för redovisning, månads- och årsbokslut samt projektekonomi (Grant & Award Controlling). Uppdraget innebär att vara ledare för ett team med 13 medarbetare och fokus i uppdraget är att inspirera, coacha och engagera gruppen och säkerställa att gruppen levererar professionell support till organisationen och partners inom ekonomiområdet.

Om uppdraget

Rollen som redovisningschef ansvarar för att Rädda Barnen har en ändamålsenlig och korrekt redovisning som uppfyller olika intressenters högt ställda krav, inklusive lagstiftning, givare och branschorganisationer. Som redovisningschef jobbar du och ditt team för att effektivisera och utveckla processer samt löpande se hur redovisningen kan förbättras. Inom ansvarsområdet innefattas även att Rädda Barnen i tid och till korrekta belopp genomför betalningar för löner, leverantörer och skatter.

Arbetsuppgifter inom området redovisning innebär att planera och leda arbetet med löpande ekonomiadministration, månads- och årsbokslut, årsredovisningar, löneadministration samt svara för att korrekta rapporteringar sker till relevanta myndigheter och externa intressenter.

Arbetsuppgifter inom området projektekonomi (Grant & Award Controlling) innebär att säkerställa att vi arbetar effektivt och professionellt med budgetering, uppföljning, rapportering och revision av våra olika löpande projekt för programimplementering i Sverige och internationellt. I teamet ingår dessutom ansvar för det administrativa arbetet med Rädda Barnens likviditetsplanering, skatterättsliga frågor, testamenteshantering och att hantera redovisningsmässiga frågeställningar både inom Rädda Barnen Sverige och inom den internationella rörelsen Save the Children International. Redovisningschefen har även kontakt med både externa och interna revisorer.

Vem söker vi?

För att lyckas i rollen ser vi att du som söker har följande erfarenheter:

Universitets- eller högskoleexamen som civilekonom
Flerårig yrkeserfarenhet av att själv arbeta med ekonomifrågor och specifikt med redovisningsfrågor
Minst fem års erfarenhet som chef med personalansvar
Rollen kräver god kunskap i regler och lagar och vi ser gärna att du har erfarenhet av redovisning på internationell nivå
Erfarenhet från arbete i projektfinansierad verksamhet
Professionell nivå på svenska och engelska i tal och skrift

Vi ser det som en meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en internationell organisation och en fördel att ha arbetat med koncernredovisning och lönehantering. Alla medarbetare förväntas självklart efterleva Rädda Barnens värderingar.

De personliga egenskaperna vi ser är viktiga i rollen är att du är en god ledare, proaktiv, strukturerad, skapar goda förutsättningar för samarbete, är duktig på att kommunicera, att du är leveranssäker med förmåga att fokusera på det som skapar värde och resultat samt motiveras av att utveckla både medarbetare och verksamheten.

Övrig information

Rollen är placerad på Rädda Barnens kontor i Stockholm, Alvik.

Rädda Barnen strävar efter att spegla samhällets mångfald och välkomnar självklart alla sökande. Vi är noga med att vara en säker arbetsplats för barn och vuxna och ber om utdrag ur belastningsregistret i samband med anställning. Alla medarbetare förväntas följa våra viktiga riktlinjer som handlar om trygghet och säkerhet för alla, samt våra värderingar och etiska riktlinjer. Läs mer om dessa viktiga riktlinjer HÄR

Publiceringsdatum
2022-01-03

Så ansöker du
Den här rekryteringsprocessen hanteras av Novare Interim & Recruitment och kundens önskemål är att alla samtal och mail kring tjänsten går direkt till Novare Interim & Recruitment. Sök tjänsten genom att klicka på Ansök nedan, notera att vi ej tar emot ansökningar via mail utifrån GDPR.

Har du frågor runt rekryteringsprocessen eller tjänsten så är du varmt välkommen att kontakta Kristin Högdahl, kristin.hogdahl@novare.se eller +46 73 343 45 94.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön - Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Novare Interim & Recruitment AB

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "novareinterimrecruitment811".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Novare Interim & Recruitment AB (org.nr 556633-8017), https://novare.se/interim-and-recruitment/

Arbetsplats
Novare Interim & Recruitment

Jobbnummer
6220408

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Novare Interim & Recruitment AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Novare Interim & Recruitment AB: