Redovisningschef

Ludvika kommun / Ekonomichefsjobb / Ludvika
2023-01-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Redovisningschef" (publicerad 2023-02-06) ⬅️


Visa alla ekonomichefsjobb i Ludvika, Smedjebacken, Ljusnarsberg, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ludvika kommun i Ludvika, Borlänge, Leksand eller i hela Sverige

Ludvika kommun är en otrolig plats att leva, bo och arbeta i. Som arbetsgivare sträcker vi oss genom ett stort antal yrken. Här arbetar vi alla efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas.

Vi är en del av en stor och komplex verksamhet och arbetar utifrån ett samhällsorienterat perspektiv, med Ludvikabons bästa i fokus. Vi jobbar tillsammans för våra medborgare och chefer i förvaltningar och bolag. Vi drivs av viljan att stödja och se andra växa och utvecklas.

Ludvika kommun har en del av kommunens verksamhet i bolagsform där kommunen har bildat en koncern med det helägda Ludvika kommun Stadshus AB som moderbolag. Bolaget ska på övergripande nivå samordna de kommunala bolagens verksamhet. Motivet för kommunens ägande av bolaget är att ge kommunen en tydlig ägarroll vad gäller bolaget samt möjlighet till strategisk koordination för planering.



Arbetsplatsen

I Ludvika kommun erbjuds du nu ett spännande jobb som redovisningschef!

Tjänsten är placerad inom verksamhetsområde ekonomi där dina närmaste kollegor är ett glatt gäng som gillar varandra och att bidra till mervärde för invånarna i Ludvika kommun. Kontaktytorna för denna tjänst är breda såväl inom kommunens samtliga verksamheter till de bolag som finns inom kommunkoncernen.

Arbetsuppgifter

Som redovisningschef leder och planerar du arbetet på redovisningsenheten. Enheten säkerställer rättvisande bokslut och räkenskaper och ansvarar för upprättandet av kommunens koncernredovisning, årsredovisning samt delårsrapporter. En av de viktigaste uppgifterna i rollen är att leda, coacha och utveckla dina medarbetare. Du arbetar aktivt med att förbättra och effektivisera våra processer och rutiner och du tar ett stort ansvar för vår internkontroll där du tillser att gällande policys och rutiner följs. Vidare säkerställer du att information gällande ekonomiprocesser kommuniceras i organisationen och du är kontaktperson mot våra externa revisorer.

Verksamhetsområde ekonomi består av totalt 15 medarbetare där redovisningsenheten består av systemekonom, redovisningsekonom, ekonomiadministratör samt snart även en e-handelssamordnare, totalt 4 medarbetare. Tillsammans med de controllers som finns inom enhetens förvaltningsstöd skapar redovisningsenheten förutsättningar och säkerställer en tillförlitlig ekonomisk redovisning i kommunen.

Kvalifikationer som krävs för rollen

Vi söker dig som har en kandidatexamen i ekonomi med inriktning redovisning med flera års erfarenhet från kvalificerat ekonomiarbete, gärna i en större organisation. Du har god redovisningskunskap och förståelse för processerna knutna till redovisning och ekonomistyrning. Vi ser gärna att du har ledarskapsutbildning alternativt erfarenhet av ledarskap.

Vi ser det meriterande om du har arbetat med redovisning inom bolagskoncerner och har du erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är det självklart också en merit. Du har tidigare arbetat med finansieringsfrågor samt med koncernredovisning.

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen som redovisningschef leder och motiverar du dina medarbetare för att nå gemensamma mål samt ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du styrs av etik och värderingar i avgörande situationer i arbetet där du är lyhörd, trygg och prestigelös. Du är lojal och uttrycker en positiv attityd till ditt arbete, verksamheten och till organisationen. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram samt att förväntningarna är tydliga för alla berörda parter. Du styrs av mål- och resultattänkande i att strukturera, effektivisera och prioritera.

I denna rekrytering kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och motivation för tjänsten.

Det här får du av oss!

Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.

Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.



Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Arbetstid: Dagtid

Tillträde: 1 juni 2023 eller enligt överenskommelse

Antal platser: 1



Upplysningar

Koncernekonomichef: Åsa Grans, 0240-862 23.

asa.grans@ludvika.se

Arbetstagarorganisation: Representant Maria-Theresé Westerlund 0240-860 88

maria-therese.westerlund@ludvika.se



Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 31 januari 2023. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ludvika kommun (org.nr 212000-2270), http://www.ludvika.se

Jobbnummer
7312215

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ludvika kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ludvika kommun: