Rättssakkunnig till Socialstyrelsens rättsavdelning

Socialstyrelsen / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Rättsavdelningen på Socialstyrelsen utökar vår förmåga inom det it-rättsliga området och söker en senior jurist i rollen som rättssakkunnig med inriktning mot digitaliseringsjuridik.

Publiceringsdatum
2023-07-11

Om tjänsten
Socialstyrelsen tar fram och utvecklar kunskap, regler och statistik om hälso- och sjukvård och socialtjänst. På rättsavdelningen finns myndighetens chefsjurist samt biträdande chefsjurist. Rättsavdelningen på Socialstyrelsen består av fyra enheter - förvaltningsjuridik, hälso- och sjukvårdsjuridik, socialjuridik och rättsinformation och behörighetsupplysning. Avdelningen ansvarar för beredning av rättsliga frågor och ärenden och ger juridiskt stöd internt till de andra avdelningarna på myndigheten. Det handlar bland annat om svar på remisser från Regeringskansliet, yttranden och övriga skrivelser till svenska domstolar, Riksdagens ombudsmän och Justitiekanslern. Avdelningen har även i uppgift att utarbeta föreskrifter och allmänna råd. På vår avdelning finns också myndighetens dataskyddsombud samt även hantering av viss tillståndsgivning inom hälso- och sjukvården.

Enheten för rättsinformation och behörighetsupplysning är ingång för juridiska frågor inom hälso- och sjukvård och socialtjänst, samt för frågor om hur man ansöker om behörighet. Enheten ansvarar även för registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal och personal med bevis om rätt att använda yrkestiteln undersköterska (HOSP). Det innebär att vi driver, utvecklar och förvaltar registret samt besvarar förfrågningar och genomför legitimationskontroller i registret efterfrågade av vårdgivare, myndigheter och allmänheten. Inom båda funktionerna pågår arbete med utveckling av bland annat digitala system och arbetsverktyg.

Vi söker nu en erfaren jurist med kunskaper inom digitaliseringsjuridik som rättssakkunnig till enheten. Du kommer att tillhöra enheten för rättsinformation och behörighetsupplysning men arbeta för hela rättsavdelningen.

I rollen som rättssakkunnig ingår att tillsammans med chefsjuristen, biträdande chefsjuristen och övriga rättssakkunniga på avdelningen utveckla det juridiska arbetet på myndigheten, ge handledning till ansvariga jurister i föreskriftsarbeten och övrig juridisk verksamhet, granska författningsarbeten i samarbete med chefsjuristen, bevaka behov av och föreslå förbättringar i metoder, processer och övriga stöddokument och göra kvalificerade rättsutredningar.

Om dig
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har ett systematiskt, noggrant och problemlösande arbetssätt och en mycket god förmåga att samarbeta med andra. Du ska dessutom kunna förstå och analysera komplexa frågor samt skriva och kommunicera klart, tydligt och strukturerat. Du har även förmåga att arbeta självständigt och ta ansvar för resultat med hög kvalitet. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har

• juristexamen och fullgjord notarietjänstgöring
• minst fem års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på statlig förvaltningsmyndighet eller domstol
• minst fem års erfarenhet av arbete med digitaliseringsjuridiska frågor i offentlig verksamhet
• mycket goda kunskaper i förvaltningsrätt, offentlighets- och sekretesslagstiftningen samt dataskydd
• erfarenhet av författningsarbete på myndighet eller Regeringskansliet
• arbetat i en konsultativ roll och med juridiskt kvalitets- och granskningsarbete.

Det är meriterande om du har erfarenhet av

• arbete med metod- och processutveckling
• statligt utredningsarbete
• arbete med registerlagstiftning, gärna kopplad till statistik- eller forskningsverksamhet
• socialrätt och hälso- och sjukvårdsjuridik.

Bra att veta
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir rättssakkunnig och din placering är på enheten för rättsinformation och behörighetsupplysning

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Du behöver inte skicka ett personligt brev.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Angelica Bagger, Angelica.Bagger@socialstyrelsen.se eller från den 24 juli chefsjurist Pär Ödman, Par.Odman@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Eva Bennich Rathsman på
eva.bennich-rathsman@socialstyrelsen.se. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 11 augusti 2023.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Socialstyrelsen (org.nr 202100-0555), http://www.socialstyrelsen.se

Jobbnummer
7957498

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: