Rådgivare till Resurscenter dövblind

Specialpedagogiska skolmyndigheten, RC gemensamt, VU / Speciallärarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla speciallärarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, RC gemensamt, VU i Stockholm

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) arbetar för att barn, unga och vuxna oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag. Den kompetens vi erbjuder kompletterar kommunernas och skolornas egna resurser. Myndigheten har ca 1160 anställda och har verksamhet i hela landet. Myndigheten är en processtyrd organisation fullt ut 2018. Läs mer på vår webbplats www.spsm.se.

Myndighetens kärnvärden är respekt för individen, delaktighet och tillgänglighet. Vi söker rådgivare, som delar våra kärnvärden. Vi kan erbjuda ett spännande uppdrag, där du tillsammans med engagerade och kvalificerade medarbetare kan bidra till att göra skillnad för många.

Myndighetens rådgivare ger specialpedagogiskt stöd till personal i förskolor och skolor. Stödet ska vara likvärdigt, främjande och ge hållbart resultat. Som rådgivare arbetar du med generella, komplexa och specifika specialpedagogiska frågeställningar.

Specialpedagogiska skolmyndigheten behöver förstärka kompetensen med ytterligare rådgivare till resurscenter dövblind, som tillhör avdelningen för verksamhetsutveckling. I ditt uppdrag kommer du att arbeta med specialpedagogisk rådgivning till förskolor och skolor som har barn och elever med kombinerad syn- och hörselnedsättning, såväl medfödd som förvärvad dövblindhet. I uppdraget ingår också specialpedagogiska utredningar och att genomföra och leda olika utbildningsinsatser. I arbetet som rådgivare ingår även att delta i olika nationella och internationella nätverk och arbetsgrupper samt delta i myndighetens utvecklingsarbete.

Resurscenter är myndighetens nationella specialpedagogiska stöd, vilket gör att resor över hela landet ingår i tjänsten. Stationeringsort är Stockholm eller Örebro. Vi erbjuder dig ett omväxlande och stimulerande arbete där du har stora möjligheter att påverka din egen arbetssituation.

Välkommen att göra en ansökan!




Publiceringsdatum
2017-07-24

Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår att:

• i specialpedagogisk rådgivning vara en stödjande dialogpartner och kunskapsresurs i specialpedagogiska frågor
• genomföra specialpedagogiska utredningar som fokuserar på omgivningsfaktorer och lärmiljö
• utveckla pedagogiska strategier för konsekvenser av funktionsnedsättningarna som främjar kunskapsutveckling, tillgänglighet och delaktighet
• genomföra och leda olika utbildningsinsatser, även på distans
• följa forskning och beprövad erfarenhet inom området
• samarbeta inom resurscentret och med rådgivare i andra avdelningar
• resa i tjänsten



Kvalifikationer
Du har erfarenhet av att arbeta med komplexa specialpedagogiska frågeställningar i perspektivet funktionsnedsättning. Du har vana av att arbeta vägledande i specialpedagogiska frågor, på organisations-, grupp- och individnivå. En förutsättning är att du har goda kunskaper om skolans styrdokument. Du har god erfarenhet av specialpedagogiska utredningar, kartläggningar och bedömningar och betygssättning utifrån gällande skolplan. Du har datorvana och erfarenhet och kunskap av dokumentation.

Du har lätt för att samarbeta och kan också arbeta självständigt. Du har erfarenhet av ett konsultativt arbetssätt som bidrar till elevers möjlighet att nå kunskapskraven.

Du ska:

• vara legitimerad lärare med specialpedagogisk examen eller annan påbyggnadsutbildning som vi bedömer likvärdig

Arbetet kräver att du:

• är väl insatt i skolans styrdokument
• har vana av att analysera lärmiljöer och kunna stimulera till arbetsformer och arbetssätt inom ramen för ett inkluderande arbetssätt
• har erfarenhet av att hantera IT-baserade arbetsredskap och läromedel som främjar kunskapsutveckling
• har intresse av att fördjupa dina kunskaper inom området dövblindhet
• har god förmåga att använda svenska språket i tal och skrift

Det är meriterande om du har:

• erfarenhet av att arbeta med barn och elever med medfödd och förvärvad dövblindhet
• erfarenhet av punktskriftsinlärning
• erfarenhet av arbete där teckenspråk i taktil form ingår som en självklar del i kommunikation och samspel
• erfarenhet och kunskap om digitala verktyg som främjar kunskapsutveckling
• erfarenhet av mångkulturell lärmiljö
• förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska, i samband med internationella kontakter och för att ta del av forskningsresultat

Vi fäster stor vikt vid personliga kompetenser som samarbetsförmåga, utvecklingsförmåga samt förändringsbenägenhet.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-16
Ange följande referens när du ansöker: 2 STO-2017/919
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Mia Martini mia.martini@spsm.se

Företag
Specialpedagogiska skolmyndigheten, RC gemensamt, VU

Adress
Specialpedagogiska skolmyndigheten, RC gemensamt, VU
Box 1100
87129 Härnösand

Kontorsadress
Magasinsgatan 11 Härnösand

Jobbnummer
3613377

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, RC gemensamt, VU

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, RC gemensamt, VU: