Projektsamordnare/vice projektledare- Kulturarvsinkubator

Riksantikvarieämbetet / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Gotland
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Gotland, Västervik, Valdemarsvik, Oskarshamn, Borgholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Riksantikvarieämbetet i Gotland, Salem, Botkyrka, Ekerö, Stockholm eller i hela Sverige

Riksantikvarieämbetet är den myndighet i Sverige som ansvarar för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 220 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige.

Riksantikvarieämbetet har tillsammans med region Gotland, Uppsala universitet och Science park Gotland ansökt om medel för projekt nationell Kulturarvsinkubator. Projektet är treårigt och ska testa en inkubator med syfte att driva upp och stimulera företag kopplade till Kulturarvssektorn och med digital inriktning. Offentliga aktörer inom kulturarvsområdet är beroende av att det finns tillgång till innovativa och sofistikerade lösningar för att bevara, utforska, tillgängliggöra och förmedla en mångfald av kulturarv. l dagsläget är utbudet av varor och tjänster inom digitalisering för detta arbete dock begränsat.

Vi söker nu en projektsamordnare/vice projektledare till Kulturarvsinkubatorn. Projektet är i sin helhet bemannat med tre personer, en kommunikatör och en projektledare, utöver denna roll.

Publiceringsdatum
2018-01-23

Arbetsuppgifter
Du ska komplettera och stötta projektledaren i att genomföra projektet i enlighet med projektets mål och syften och inom ekonomiska ramar med särskilt ansvar för uppföljning och rapportering. Projektet kommer att medfinansieras med resurser från samarbetspartnerna där det blir viktigt att kunna redovisa och ha ett grepp om både tid och medel som går in, liksom att eventuellt kunna rapportera mot olika bidragsgivare. Du ansvarar för och bygger upp de projektspecifika rutiner och former som behövs för projektets uppföljning, utvärdering och rapportering. Projektet rör sig i gränslandet mellan näringsliv, myndigheter och institutioner, entreprenörens perspektiv, affärsmodeller och möjliga kunders behov, liksom mellan kulturarvsområdets förutsättningar och den digitala sfären. En förståelse och förmåga att kunna navigera mellan dessa områden är till stor hjälp.

Allt eftersom produkter utvecklas av företagen behövs också stöd i att se till att samarbetspartnernas regelverk inte kolliderar med t ex myndigheters konkurrenshänseende eller upphandlingsförfaranden.

Visst övrigt arbete av administrativ karaktär kommer att ingå.

Din kompetens

Vi söker dig som har högskoleutbildning eller yrkeshögskoleutbildning inom relevant område med minst 3-4 års arbetslivserfarenhet. Du har arbetat med uppföljning och rapportering inom jämförbara projekt. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och organiserat samt ta ansvar för att jobba i enlighet med projektplan och mål.

Har du arbetat med statlig redovisning och eller med EU-projekt är det meriterande. Har arbetat i verksamheter med hel och särredovisad budget är det ett plus. Vidare förutsätter vi att du har goda kunskaper i Office-paketet. Du är en duktig kommunikatör med god pedagogisk förmåga med god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska. Som person är du van att arbeta självständigt och är engagerad, drivande och målinriktad. Du kan se behov och möjligheter och ta olika initiativ för verksamhetsutveckling. Vi ser även att du har en god samarbetsförmåga och att du är strukturerad och noggrann och analytisk.

Projektet kommer att arbeta inkluderande och utifrån hållbara perspektiv, det är viktigt att du naturligt kan omfamna dessa utifrån med en god värdegrund som bas.

Erfarenhet från att arbeta i projekt eller team/små företag för att flexibelt kunna stötta varandra i genomförandet där det kan komma att behövas är mycket värdefullt. Projektet har ett team på tre personer och resurser att tillgå från samarbetspartnerna - i övrigt är alltså förmåga att kunna arbeta självständigt, flexibelt och i nära samarbete nödvändig.

Du arbetar naturligt utifrån en statlig värdegrund med ett gott omdöme i kontakten med andra organisationer och personer, med ett hållbart och inkluderande perspektiv.

Vi söker en profil som passar in i projektets team och vår miljö där alla ska kunna komplettera varandra så bra som möjligt.

Övrig information
Tjänsten är en tidsbegränsad anställning på två år. Placeringsort är Visby

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 4 februari. Märk din ansökan med diarienr RAÄ-2018-283

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning


Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-02-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Fredrik Lundström, Avdelningschef 08-5191 8000
Therese Linder, HR-konsult 08-5191 8000
Marcus Smith, Saco 08-5191 8000
Emil Schön, ST 08-5191 8000

Företag
Riksantikvarieämbetet

Adress
Riksantikvarieämbetet
Box 1114
62122 Visby

Kontorsadress
Box 1114

Jobbnummer
3918503

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Riksantikvarieämbetet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Riksantikvarieämbetet: