Projektledare till inköpsenheten i Stockholm eller Gävle

Statens Servicecenter / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Anställningen är placerad på Inköpsenheten där vi idag är sju medarbetare som tillhör Ekonomiavdelningen i Gävle. Avdelningen ansvarar för Statens servicecenters ekonomiska styrning, upphandling och inköp, samt fastighets- och internservice. Arbetet är omväxlande och innebär daglig kontakt med medarbetare vid myndighetens olika kontor i landet. Det är viktigt att du har ett intresse för utvecklings- och förändringsarbete och att delta i arbetet med ett myndighetsgemensamt arbetssätt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Rollen som Projektledare inom upphandling på Inköpsavdelningen innebär att leda ett antal upphandlingsprojekt med ansvar för projektet som helhet. Du planerar och resurssäkrar upphandlingarna utifrån mål, leveranser och aktiviteter.

I projektledarollen ingår bland annat ansvar för att ta fram tidplan och budget/prognoser, säkra resurser, riskbedömning, uppföljning, rapportering till styrgrupp, beredning av beslut och arbetsledning i projektgruppen. Du leder arbetet utifrån ett strukturerat arbetssätt baserat på vår projektstyrningsmodell (PPS).
Arbetet genomförs i nära samarbete med projektägaren och kravställande stödfunktioner med representanter bland annat från Rättsavdelning, Avdelningen för Verksamhetsskydd och IT avdelningen vilka du också leder i projektet.

Ditt uppdrag är att säkerställa att upphandlingarna sker professionellt, affärsmässigt och i enlighet med gällande lagar, regler och policys. Du ansvarar för att säkerställa leveransen av projektet och överlämning till utpekad avdelning. Med din erfarenhet och kompetens bidrar du även till avdelningens utveckling.

Publiceringsdatum
2022-03-25

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Akademisk examen eller annan för uppdraget relevant utbildning alternativt motsvarande kunskap erhållen från arbetserfarenhet
• Minst fem års dokumenterad erfarenhet som projektledare, gärna inom upphandling
• Erfarenhet av någon av marknadens projektverktyg
• Gedigen erfarenhet och förståelse av stora och komplexa projekt med många kontaktytor

Vidare ska du ha förmåga att:

• Vara drivande och resultatorienterad samt ha förmåga att engagera ditt projektteam så att gemensamma mål nås
Kunna samarbeta med stark kommunikativt kunnande
• Hantera och stimuleras av att ha många olika kontaktytor
• Vara analytisk och snabbt kunna skapa en överblick kring ditt arbete.
• Kommunicera tydligt både i tal och skrift för att du i rollen har kontakt med många intressenter
• Ha ett gott affärssinne och arbeta faktabaserat, värdedrivet och inkluderande

Dessutom är det meriterande om du har:

• Erfarenhet att arbeta enligt projektstyrningsmodell såsom PPS eller motsvarande
• Har vana av att driva flera parallella projekt
• Erfarenhet av projektverktyget Antura eller motsvarande
• Erfarenhet av Kategoristyrning
• Erfarenhet av LOU och van att arbeta fram beslutsunderlag till styrgrupp eller portföljråd

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare, placering i Gävle eller Stockholm. Tillträde snarast efter överenskommelse.
Vi tillämpar sex månaders provanställning. Anställningen kan innebära en del resande.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 17 april 2022.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Håkan Alenius, Facklig kontaktperson, SEKO
026-65 65 82

Jobbnummer
6472431

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: