Projektledare Ibic

Bjuvs Kommun, Socialförvaltningen / Organisationsutvecklarjobb / Bjuv
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Bjuv, Åstorp, Helsingborg, Klippan, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bjuvs Kommun, Socialförvaltningen i Bjuv

Du har säkert fått frågan "Vad jobbar du med?". I Bjuvs kommun ställer vi istället frågan "Vad jobbar du för?"

Vi arbetar för utveckling, hållbarhet, jämlikhet och framtiden för att tillsammans forma ett helt samhälle.

Vad jobbar du för?

I den nybildade gemensamma socialförvaltningen arbetar vi för kvalité, trygghet och trivsel. Vi är medskapare, vi är nyfikna och ser möjligheter i förändringsarbete. Hos oss uppmuntras du till att reflektera, utveckla och utforska. Genom att våga pröva och ompröva bidrar vi till ny kunskap och nytt arbetssätt. Vi har kraft i nyskapandet och vågar vara nyskapande för att endast det bästa är gott nog för människorna i Bjuvs kommun.
Så har vi aldrig gjort förr används som beröm
Vill du vara med och forma ett helt samhälle med oss?

Socialförvaltningen och Omsorg i Bjuv söker en projektledare under en två-årsperiod för implementering av IBIC som arbetsmodell inom både myndighet och utförarleden.

IBIC är ett arbetssätt som är utvecklat av Socialstyrelsen och som är både behovsinriktat och systematiskt. Det är gemensamt för både handläggare och utförare som möter barn och vuxna inom funktionshinderområdet samt alla äldreomsorgens målgrupper.

Individens behov i centrum, IBIC, är ett stöd för att identifiera och beskriva individens behov, resurser, mål och resultat samt hantera dokumentationsbehov med gemensamt språk inom den process som individen genomgår i socialtjänsten. Syftet är att individens stöd utgår från personens individuella behov och mål, inte från utbudet av existerande insatser. Detta sammantaget ger förutsättningar för att lagens mål och intentioner uppnås. IBIC består av kärnkomponenterna:

• Ett behovsinriktat arbetssätt med individen i centrum * Ett systematiskt arbetssätt som omfattar handläggning, genomförande och uppföljning * En strukturerad dokumentation som bygger på nationell informationsstruktur och nationellt fackspråk. För att strukturerat beskriva individens behov, resurser, mål och resultat används Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, ICF, som utgår från WHO:s definition av hälsa.

Som projektledare ansvarar du för hela förarbetet och implementering. Du redovisar löpande till förvaltningens strategiska ledningsgrupp.

Publiceringsdatum
2024-02-12

Arbetsuppgifter
• Företräda IBIC och dess implementering
* Ingå i styrgruppen för införandet av IBIC
* Ta fram en projektplan
• Leda arbetet av implementeringen av IBIC
• Ta fram/genomföra information och kompetenshöjande insatser om IBIC för anställda och chefer i hela socialförvaltningen och Omsorg i Bjuv. Kompetenshöjande insatser avser även omfatta dokumentationskompetens och kompetens i möten/ samtal.

• Ge löpande stöd till verksamheterna.
• Göra en uppföljning och rapport med förslag om hur ett fortsatt arbete med implementering/utveckling kan ske.
• Vara sammankallande och ansvarig för ledning av den projektgrupp som ska tillsättas
• Sprida information och kommunicera arbetet som helhet, dess mål och syfte Målet är att vid projekttidens slut ska socialförvaltningen och Omsorg i Bjuv använda IBIC för ett behovsinriktat arbete med individen i centrum.

Kvalifikationer
Du har i grunden en relevant högskoleutbildning inom området och erfarenhet av arbete inom kommunal äldreomsorg och/eller funktionsnedsättningar. Det är önskvärt att du har erfarenhet av att tidigare leda och driva projekt i kommunal verksamhet samt av handläggning enligt IBIC.

Det är meriterande med erfarenhet av processarbete och av att driva implementeringsprojekt samt tidigare erfarenhet av att driva systematiskt kvalitetsarbete och utvecklingsprocesser.

Grundläggande datakunskaper inom Word och Excel krävs och det är meriterande med kunskaper i verksamhetssystemet LifeCare. Rollen som projektledare kräver att du har förmåga att driva olika processer samtidigt och hantera flera uppgifter parallellt. Du som söker bör ha god initiativ- och samarbetsförmåga samt även ha god förmåga till självständigt arbete. Vi söker dig som tycker om att leda utvecklingsarbete genom grupper och nätverk, som är lyhörd och har förmåga att skapa goda relationer. Du arbetar lösningsfokuserat, flexibelt och bidrar till en inkluderande miljö.

ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan då urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Vi undanber oss kontakt från andra annonsörer

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

För att komma i fråga för en anställning inom Socialförvaltningen i Bjuvs kommun ska ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Registerutdraget uppvisas först ivd erbjudande om anställning.

Bjuvs kommun är en del av Familjen Helsingborg. Familjen Helsingborg är människor som möts, platser som stimulerar och sammanhang som utvecklar. Här växer både människor och företag.
Känslan skapar Familjen Helsingborg.
Vi är: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga.
familjenhelsingborg.se

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "SoF 1/24".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bjuvs kommun (org.nr 212000-1041)

Arbetsplats
Bjuvs Kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Verksamhetschef
Anna Frykholm
anna.frykholm@bjuv.se
042-4585790

Jobbnummer
8463696

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Bjuvs Kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bjuvs Kommun, Socialförvaltningen: