Project management office för IT, Stockholm

Shaya Solutions AB / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Shaya Solutions AB i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Om konsultuppdraget

• Ort: Stockholm
• Varaktighet: 25-maj-2020 - 24-maj-2021
• Ansök senast: 30/3-20
• Omfattning: 100%
• OBS! Det är väldigt viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo.

Uppdragsbeskrivning

I uppdraget ingår att etablera ett project management office (PMO) för IT. Kunden har en portföljstyrning på plats, men behöver inom IT fokusera på ITs leveranser till projekten, både vad gäller resursbehov och andra IT behov. Därför behöver Kunden följa upp projektstyrningen ur ett IT-perspektiv samt arbeta med kontinuerliga uppföljningar av de projekt som har en IT påverkan. I rollen ska du driva utvecklingen inom området och bygga en nära samverkan med verksamheten i syfte att få en förståelse för deras behov och prioriteringar. Du kommer att bidra till projektens leveranser och det är en viktig roll för att skapa rätt förutsättningar för lyckade projekt.

I uppdraget ingår även att ha en teamledarroll. Du ska arbetsleda, stötta och följa upp IT-projektledarna och övriga projektrelaterade IT-tjänster, samt vid behov ta in nya konsulter. IT PMO ska bli ett samlat team för alla IT-projektledare och en stor del av projektstyrningen och uppföljningen av leveranserna sker i den här gruppen.

För att trivas och lyckas i den här rollen tror vi att du är strukturerad och har god organisationsförmåga. Du behöver även vara självgående, proaktiv och samtidigt en engagerad lagspelare som skapar förtroende. Eftersom det här är en teamledarroll så behöver du även ha chefserfarenhet.

Du kommer att tillhöra avdelningen IT strategi och styrning på division IT och du kommer att arbeta nära ansvarig avdelningschef för att säkerställa kontroll på projekten och dess leverabler.

Publiceringsdatum
2020-03-26

Dina arbetsuppgifter
• Du ska etablera ett IT PMO där du ska leda IT-portföljen, agera som en eskaleringspunkt för IT frågor i projekten, samt hantera projektberoenden
• Du behöver ha kontroll på alla initiativ inom IT samt säkerställa att projekten genomfört sina leveranser vid varje given beslutspunkt i projektprocessen. Du behöver således följa status i projekten (tid, kostnad, kvalitet)
• Du ska teamleda IT-projektledare samt annan projektrelaterad IT-personal, både intern personal och konsulter
• Vi vill även att du sätter den strategiska planen tillsammans med IT ledningsgrupp för hur vi ska jobba med IT-relaterade projekt framöver.
• Du ska följa upp resursbehov/resursåtgång och stötta cheferna i en proaktiv planering av resursallokeringen. Därmed behöver du också samordna resursplaneringen i samarbete med resursansvariga.
• Du behöver stötta projekten (samt förvaltningen) vid överlämning till förvaltning och hjälpa till att avsluta och stänga projekten.
• Du ska etablera KPIer för IT-portföljen samt följa upp dem
• Du behöver skapa en riskmatris för IT-portföljen
• Du ska stötta i arbetet att granska idébeskrivningar samt investeringsunderlag för IT-relaterade projekt
• Du ska äga och driva produktionsmodellen som är IT's utvecklingsarbete i PPS. Modellen ska uppgraderas och förbättras under 2020.

Säkerhetsprövning

Säkerhetsprövning av leverantör och konsult kan komma att krävas med anledning av att konsulten kommer hantera hemliga uppgifter. För aktuellt uppdrag krävs säkerhetsskyddsavtal 2 med leverantören samt registerkontroll av aktuell konsult för uppdraget. Processen för upprättande av SUA-avtal beräknas ta ca 8 till 10 veckor men kan både ta längre och kortare tid. Om upprättandet av SUA-avtal och registerkontroll blir klar innan angiven tidplan för uppdragsstart ser Kunden gärna att konsulten påbörjar sitt uppdrag tidigare i överenskommelse med aktuell beställare från Kunden.

Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):

• Högskole/Universitetsutbildning, alternativt motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet
• Minst 3 års arbetslivserfarenhet av projektledning inom både infra och applikation
• Minst 3 års arbetslivserfarenhet i någon/några av de vanligaste projektledningsmetoderna (PPS/XLPM/PROPS/PRINCE2)
• Minst 2 års erfarenhet av att ha arbetat i rollen som portföljledare/portfolio manager för IT-relaterade projekt
• Minst 1 års arbetslivserfarenhet av projektverktyget Antura eller annat projektverktyg
• Du ska vara certifierad inom ITIL
• Du ska ha utbildning inom SAFE
• Du ska ha minst 3 års chefserfarenhet
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både skriftligt och muntligt

Meriterande kompetenser och erfarenhet (börkrav):

• Det är meriterande om du har god erfarenhet av budgetplanering och uppföljning
• Det är meriterande om du har erfarenhet från elbranschen och/eller transportbranschen
• Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta på statlig myndighet
• Det är meriterande med erfarenhet av vendor management eller kunskap om LOU/LUF för att kunna supporta projekt i upphandlingar

Annat

Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju. Kunden förbehåller sig rätten att kontakta egna relevanta referenser (än de som leverantören själv angivit) för att säkerställa uppfyllande av krav.

• Vi söker en engagerad och målmedveten person med ett stort intresse för koordinera projekt i komplexa miljöer.
• Du är strukturerad och proaktiv i ditt arbetssätt och har goda kommunikativa färdigheter.
• För att lyckas i rollen är du en lagspelare som är bra på att skapa förtroende och engagemang.
• Du är drivande, leveransfokuserad och självgående
• Du motiveras av att få människor att dra åt samma håll och är bra på att bygga en teamkänsla.

______________________

Hur du vinner uppdraget

• Sök uppdraget genom denna annons
• I ansökan anger du ett kravställt timpris
• Lägg in ett CV i word-format
• Vi återkopplar genom plattformen om något behöver kompletteras eller förtydligas.
• Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss via plattformen.

Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken kunden är i god tid.

Om Shaya Solutions

Techbolag inom IT, Energi och Samhällsbyggnad med fokus på ingenjörer, ekonomer, teknologer och jurister.

Vi lägger ett stort fokus på kund-/konsultpartnernöjdhet och kvalité i våra leveranser och verkar idag i hela Sverig...

Varaktighet, arbetstid
Heltid Konsultuppdrag +12 mån

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-03-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Shaya Solutions AB

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Shaya Solutions AB (org.nr 559058-6649), http://www.shayasolutions.com

Jobbnummer
5167689

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Shaya Solutions AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Shaya Solutions AB: