Polismyndigheten söker operatörer till Polisens kontaktcenter (P

Polismyndigheten, Polisregion Syd / Brandmansjobb / Kalmar
2016-10-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Polismyndigheten söker operatörer till Polisens kontaktcenter (P" (publicerad 2017-04-07) ⬅️


Visa alla brandmansjobb i Kalmar, Mörbylånga, Borgholm, Nybro, Torsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Syd i Kalmar, Nybro, Oskarshamn, Karlskrona, Ronneby eller i hela Sverige

Vill du arbeta vid en arbetsplats som erbjuder dig samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter där du genom att påverka och bidra till polisens uppdrag, verkligen kan göra skillnad?

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Vi söker nu PKC-operatörer till Polisens kontaktcenter (PKC) i Kalmar. PKC har ansvaret för anmälnings- och upplysningsverksamheten och har en central roll i Polismyndighetens service till sina kunder, med målsättningen att ha utmärkt tillgänglighet, bemötande och kvalitet. Syd är ett av sju svarsställen som svarar på samtal som inkommer via 114 14. PKC hanterar även anmälningar som gjorts via Internet. Antalet anmälningar som inkommer till PKC uppgår till drygt 300 per dygn. PKC är i en pågående regionalisering och utökning av arbetsuppgifter. Uppdraget är att vara det första steget i en effektiv kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess med fokus på brottsofferbemötande.

PKC i region Syd har sin verksamhet förlagd till polishuset på Toftanäs i Malmö och polishuset i Kalmar.

Genom högt engagemang, tillgänglighet och effektivitet strävar vi efter att erbjuda en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet, lärande och utveckling genom att tillvarata alla medarbetares engagemang och kompetens. Som anställd i Sveriges största myndighet uppmuntras du till eget ansvarstagande och personlig utveckling.

Publiceringsdatum
2016-10-13

Arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna som PKC-operatör består av att:
• Ta emot och dokumentera brotts- och förlustanmälningar som skrivs in i polisens databaserade system.
• Hålla målsägandeförhör.
• Skriva tips, hantera viltolyckor och lämna information till allmänheten om frågor som främst rör polisens ansvarsområde.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Fullständiga gymnasiebetyg (gymnasieexamen) med godkända betyg i svenska och engelska.
• Minst ett års arbetslivserfarenhet inom myndighet eller serviceyrken. Gärna då inom kundtjänst eller callcenter. Alternativt tidigare arbetslivserfarenhet från Polisens kontaktcenter.
• Goda kunskaper inom engelska, såväl i tal som förståelse.
• Du ska ha god datorvana, samt kunna skriva korrekt och med god hastighet.

MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
• Ytterligare språkkunskaper utöver svenska och engelska.
• Juridisk, beteendevetenskaplig eller samhällsvetenskaplig utbildning.
• Kunskap i polisens IT-system som RAR, DUR, centrala system, m.fl.
• Erfarenhet från flera verksamhetsgrenar inom polisen.
• Lämplig utbildning för eller erfarenhet av anmälnings- och tipsmottagning, upplysningsarbete och/eller arbete som telefonist.
• Tidigare erfarenhet av att ha arbetat oregelbundna arbetstider.

PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetet innebär ständig kontakt med människor som är i behov av polisens insatser för hjälp och service, vilket innebär att du måste ha stor förmåga att självständigt kunna arbeta strukturerat och noga på ett serviceinriktat sätt. Periodvis är arbetsbelastningen hög, varför du ska kunna arbeta under pressade förhållanden och öka arbetstakten utan att eftersätta kravet på en god service och kvalitet.

Det är viktigt att du har lätt för att samarbeta och du ska ha en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Test kan komma att användas i urvalsarbetet. Testet mäter din förmåga att formulera dig i tal och skrift, hur du hanterar datorn samt din förståelse för engelska.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om du erbjuds anställning ska du vara tillgänglig den 30 januari 2017 då gemensam utbildning startar.

ÖVRIGT
Anställningen är tills vidare och inleds med sex månaders provanställning. Arbetsort Kalmar. Arbetstiden är förlagd till skiftestjänstgöring dygnet runt, årets alla dagar.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig HR-konsult.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Schema. Arbetstiden är förlagd till skiftestjänstgöring dygnet runt, årets alla dagar. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-10-25
Ange följande referens när du ansöker: C8910/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Winberg, Utbildnings- och rekryteringsansvarig PKC Syd 114 14
För frågor om rekryteringsprocessen: Caroline Ek, HR-konsult

Facklig kontakt
Anders Grönvall, SACO-S
Tomas Kihlbert, Fackförbundet ST
Karna Tillheden, Seko Polisen

Företag
Polismyndigheten, Polisregion Syd

Adress
Polismyndigheten, Polisregion Syd
Storgatan 43
20590 Malmö

Kontorsadress
Storgatan 43 20590 Malmö

Jobbnummer
3103122

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Polisregion Syd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Syd: