Polismyndigheten söker handläggare till förvaltningsrättssektion

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Göteborg, Halmstad, Jönköping, Skövde, Eksjö eller i hela Sverige

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela myndigheten, handlägga skadestånds-och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnande av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling. Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.


Publiceringsdatum
2017-07-18

Arbetsuppgifter
Rättsenheten i Väst söker en handläggare till förvaltningsrättssektionen i Göteborg. Du kommer att handlägga ärenden enligt djurskyddslagen (1988:534), djurskyddsförordningen (1988:539) och lagen om tillsyn över hundar och katter (2007:1150). Du kommer få arbeta med registerkontroller och att upprätta kommunikationsskrivelser, vilket innebär mycket kontakt med allmänheten och andra myndigheter som exempelvis Länsstyrelsen och förvaltningsrätten. Det är en mycket flexibel funktion där du vid hög arbetsbelastning, förväntas arbeta både enskilt och vid behov tillsammans med övriga handläggare. Vidare kan det förekomma hantering av överklaganden.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:
• Hantera inkommande post, samt scanna och diarieföra handlingar
• Administrera inkommande ärenden via exempelvis brev och e-post
• Begära kompletteringar, inhämta yttranden och upprätta förslag till beslut enligt tillsynslagen
• Föredra förslag till beslutsförfattande chef och jurist
• Planering av ett omhändetagande av djur enligt djurskyddslagen och tillsynslagen
• Vara behjälplig gällande frågor från allmänheten och myndigheter
• Hantera fakturor och kontrollattestera i systemet Agresso


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant eftergymnasial utbildning/erfarenhet som myndigheten bedömer vara relevant exempelvis inom statsvetenskap, förvaltningsrätt, juridik, rättsvetenskap, utredningsmetodik
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God datorvana

MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att bemöta allmänhet och handlägga förvaltningsärenden
• Kunskap om hantering av djur
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• Erfarenhet av kontrollattestering Agresso

PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetet ställer krav på att du är kan planera och organisera ditt arbete så därför ser vi att du som person är noggrann, kommunikativ och flexibel. Du gillar att arbeta såväl ensam som i team med mycket god samarbetsförmåga, är ansvarskännande, tar egna initiativ och har gott omdöme. Du ser möjligheter och är bra på att förklara på ett pedagogiskt sätt, och har en fallenhet för problemlösning. Att ge god service är en självklarhet för dig.

Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Flextid tillämpas Tidsbegränsad anställning, upphör: 2018-05-31 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-15
Ange följande referens när du ansöker: C14547/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Helene Berggren

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
3608672

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: