Plattformsledare, omsorgsförvaltningen

Kristianstads kommun / Socialsekreterarjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Omsorgsförvaltningen har i uppdrag från omsorgsnämnden att säkerställa en vård och omsorg i framkant. En växande utmaning är den ofrivilliga ensamheten som påverka många äldres psykiska och fysiska hälsa. Omsorgsförvaltningen tar nu ett helhetsgrepp och ska bilda en innovationsplattform för att hitta hållbara lösningar på en komplex utmaning. Vi söker nu dig som vill leda detta spännande och viktiga arbete.

Tillsammans med nyckelfunktioner inom vår förvaltning och tillsammans med några av våra samarbetsparter driver du utveckling. I plattformen samlar vi vår expertis kring ensamhet, tar fram visioner, projektförslag och framförallt genomför projekt som motverkar ensamhet och bidrar till välbefinnande.

Din organisatoriska placering blir på planeringsenheten. Vi är ett engagerat gäng där var och en har sin specialistkompetens. Du kommer att arbeta och få stöd av en innovationsledare. I din närhet kommer du också arbeta med digitaliseringspedagog, volontärsamordnare och kultursamordnare, anhörigsamordnare, biståndshandläggare, enhetschefer, samtalsledare samt specialistundersköterskor och sjuksköterskor och annan legitimerad personal. Under hösten är ambitionen att några aktivitetsledare på vård- och omsorgsboende ska anställas för att förebygga ensamhet vars arbete du koordinerar och leder.

Utöver en innovationsplattform inom ensamhet kommer vi även bilda tre andra innovationsplattformar. För plattform inom hållbarhet är en ledare redan rekryterad och för plattformen för kompetensförsörjning samt plattformen för hälsofrämjande och förebyggande kommer rekrytering påbörjas senare. En innovationsledare samordnar er och tillsammans kommer ni utveckla innovativa metoder som lyfter Kristianstad kommun.

Vi ser fram emot din ansökan! Östra kommunhuset kommer att vara din arbetsplats med goda bussförbindelser.

Publiceringsdatum
2023-07-07

Arbetsuppgifter
Omsorgsförvaltningen har en innovationsplan som innebär att vi ska arbeta utmaningsdrivet med användarna i fokus, även kallat tjänstedesign.

Att arbeta i en innovationsplattform innebär förenklat att en grupp utsedda medarbetare ska arbeta i tre steg. Det första steget är att förstå komplexiteten kring ensamhet samt fördjupa sig kring den forskning som finns och hur andra kommuner arbetar. Att lyssna in de äldres behov via intervjuer och samtal blir avgörande. Därefter kommer ni idéegenerera tillsammans med kunder för att testa insatser som är effektiva och svarar på de äldres behov. Ni utvärderar och väger olika insatser mot varandra. Slutligen ansvarar ni för att de testaktiviteter som varit lyckade når en bredare krets.

Flera av innovationsplattformens deltagare som du ska leda och koordinera kommer vara placerade på vård-och omsorgsboenden och arbeta för andra enheter. Du kommer vara ett stöd till rekryterande enhetschefer samt introducera och leda nya medarbetares arbete.

Ni kommer träffas regelbundet och du planerar och leder möten samt inspirerar och stöttar deltagarna i deras arbete mellan mötena. Du trivs med att utveckla områden där vägen inte är helt glasklar och att vara den som har ett helhetsperspektiv och hjälper organisationen att måla upp visioner kring hur den ofrivilliga ensamheten både lättare kan upptäckas och vilket stöd som ska erbjudas för att bryta ensamheten.

En viss del av innovations- och utvecklingsarbete behöver finansieras med externa projektmedel. Du ansvarar, skriver och designar projektansökningar. Du kommer också leda projekt för att minska den ofrivilliga ensamheten.

Regeringen beräknar att satsningen ska fortgå även under 2024 och 2025 under förutsättning att riksdagen anvisar medel för ändamålet. För fortsatt beviljning av statsbidrag kan tjänsten förlängas till december 2025.

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen som plattformsledare är det viktigt att du är initiativrik och självgående samtidigt som du är lyhörd för andras idéer och behov. Du är analytisk och kan hantera att prioritera bland mycket information samtidigt som ditt driv leder dig och gruppen framåt. Du kan hantera flera arbetsuppgifter/projekt parallellt. Som person visar du mod och kraft att genomföra beslut, du har vilja, driv samtidigt som du är strukturerad och systematisk. Du trivs i sociala sammanhang.

Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig för arbetsområdet och ledarskapsutbildning är meriterande. Du har erfarenhet från att leda andra i utvecklingsarbete genom att vara en lyhörd ledare som entusiasmerar och stöttar i med och motgångar. Vi vill också att du har erfarenhet av att leda projekt samt att skriva projektansökningar. Det är en fördel om du har erfarenhet från att arbeta i en politiskt styrd organisation och arbetat med omsorgsförvaltningens målgrupp.

Självklart har du god datorvana och mycket goda kunskaper i Officepaketet och vi ser gärna att du brinner för teknik och har lätt att navigera och sätta dig in i nya teknikområden. Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska krävs då kommunikation och dokumentation är en viktig del i rollen och har du erfarenhet dokumentation är det meriterande. Du som söker till oss har B-körkort för att enkelt ta dig runt till omsorgens olika arbetsplatser i kommunen.

ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "OMS-2023-120".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Arbetsplats
Kristianstad kommun, OMS Stab

Kontakt
Planeringschef
Ingrid Magnusson
044-13 68 76, (tillgänglig v. 27 & 29)

Jobbnummer
7948120

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: