Planeringsledare till Lokalsekretariatet

Göteborgs stad., Stadsledningskontoret / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
2016-09-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Planeringsledare till Lokalsekretariatet" (publicerad 2017-04-28) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs stad., Stadsledningskontoret i Göteborg

Stadsledningskontorets roll är att stödja kommunstyrelsen i arbetet med Göteborgs Stads uppdrag för ledning, styrning och utveckling av verksamheten. Utgångspunkten är de mål och inriktningar som fastställs av kommunfullmäktige i budget och verksamhetsplaner.

Lokalsekretariatet är en sammanhållande länk för att Göteborgs Stad ska nå sina mål med att lösa stadens behov av lokaler idag och i framtiden. Vi ansvarar för den strategiska planeringen av lokaler, samordnar lokalbehovet för Göteborgs Stads verksamheter och arbetar för att kommunens lokaler utnyttjas på ett så effektivt sätt som möjligt.

Vi står inför nya utmaningar och de kommande åren är behoven av investeringar mycket stora. I utmaningarna ligger att se till hela staden och dess lokalbehov, att vara delaktiga i stadens stadsutveckling samt att vara steget före och komma in tidigt i planprocesserna.

Vi är idag nio personer som arbetar teambaserat med bred kompetens och erfarenhet för att skapa nytta för Göteborg och de som bor och verkar här.

Publiceringsdatum
2016-09-12

Arbetsuppgifter
Lokalsekretariatets uppdrag är att fokusera på tidiga skeden i lokalförsörjningsprocessen genom ett strategiskt planeringsansvar för framtagande av lokalförsörjningsplan. I vårt uppdrag ingår projektstyrning, investeringsberedning, ansvar för lokalbank och hyresmodell samt analys och rapportering av lokaleffektivitet till kommunstyrelsen.

Lokalsekretariatet är en beställarfunktion av lokalprojekt som utförs av byggande förvaltning eller bolag.

Som planeringsledare vid Lokalsekretariatet deltar du med att vidareutveckla lokalsekretariatets processer såsom stadens lokalförsörjningsprocess. Du kommer bland annat att arbeta i de tidiga skedena av tomt- och planprocessen, tillsammans med fastighetskontoret och stadsbyggnadskontoret.

Du arbetar med att förvalta, och utveckla ramprogram inom lokalförsörjning såsom äldreboenden, särskilda boenden, kontors- och utbildningslokaler. Du bereder politiska beslut gällande större investeringsprojekt och arbetar strategiskt med lokalplanering utifrån demografisk utveckling, planerad stadsutveckling och befintlig lokalanvändning.

Som planeringsledare arbetar du också med analys, värdering och dialog om lokalanskaffningsbehov tillsammans med förvaltningar och bolag. Du prioriterar och arbetar fram handlingsalternativ inklusive konsekvens- och riskanalyser och deltar aktivt vid yttranden inför politiska beslut.

Kvalifikationer
Du har relevant akademisk utbildning, exempelvis civilingenjör eller arkitekt, gärna med inriktning mot väg och vatten, eller motsvarande. Du har erfarenhet från att ha arbetat med tomt- och planfrågor på övergripande nivå i en större organisation.

Du är:
• och erfaren i i plan- och byggfrågor
• van vid att arbeta med riskbedömningar
• är bra på att kommunicera i både tal och skrift och har goda IT-kunskaper
• förtrogen med att arbeta mot/inom offentlig sektor

Du behöver också ha en god analytisk förmåga.

För att lyckas i rollen krävs att du tänker och agerar strategiskt, proaktivt och med ett hela staden perspektiv.

Dina personliga egenskaper
Du ser möjligheter istället för hinder och har lätt för att samarbeta både internt och externt. Arbetet kräver att du har mod och integritet, kan prioritera och har förmåga att kommunicera komplexa frågor och skapa förtroende hos såväl beställare som projektledare och andra som lokalsekretariatet samarbetar med. Du är strukturerad och ansvarsfull. Du är prestigelös och flexibel och du tycker om att hantera olika frågor och utmaningar. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet som exempelvis lyhördhet och god samarbetsförmåga.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.

Vid Stadsledningskontoret arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Som anställd erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag och cykelförmån.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-09-28
Ange följande referens när du ansöker: A607083
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Stefan Ziegler, Chef Lokalsekretariatet 031-368 03 03 stefan.ziegler@stadshuset.goteborg.se

Facklig kontakt
Lena Signal, Vision 031-368 04 16 lena.signal@stadshuset.goteborg.se
Frank Lund, Saco 031-368 01 78 frank.lund@stadshuset.goteborg.se

Företag
Göteborgs stad., Stadsledningskontoret

Adress
Göteborgs stad., Stadsledningskontoret
411 20 Göteborg
40482 GÖTEBORG

Kontorsadress
40482

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
3041774

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs stad., Stadsledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs stad., Stadsledningskontoret: