Personligt ombud

Marks kommun, Socialförvaltningen / Vårdbiträdes- och personlig assistentsjobb / Mark
2017-08-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personligt ombud" (publicerad 2023-12-19) ⬅️


Visa alla vårdbiträdes- och personlig assistentsjobb i Mark, Härnösand, Timrå, Sundsvall, Kramfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Marks kommun, Socialförvaltningen i Mark

Det finns få kommuner i Sverige som kan matcha Marks kommun. Inte så märkligt eftersom allt fler får upp ögonen för vilken livskvalitet vi erbjuder. Med närheten till Borås, Göteborg och Varberg finns alla möjligheter att njuta av natur, hav och storstadspuls. Detta samtidigt som just Du kan vara talangen som tillsammans med oss utvecklar och bygger en hållbar kommun för framtiden. Det här är därför mer än en jobbannons - det är ett erbjudande om ett bättre liv präglat av utveckling och laganda.

Statsbidrag lämnas till kommuner som bedriver verksamhet med personligt ombud för vissa personer med psykisk funktionsnedsättning. Socialstyrelsen fördelar statsbidrag till länsstyrelserna som i sin tur fördelar medlen till kommunerna. Verksamheten med personligt ombud är välfungerande och finns etablerad i 245 kommuner, vilket motsvarar 84 procent av landets kommuner. Verksamheten i landet når cirka 6 000 klienter per år. Verksamheten är frivillig för kommunerna och från och med 1 augusti 2013 är den förordningsstyrd (SFS 2013:522). Socialstyrelsen har regeringens uppdrag att samordna detta arbete och tillsammans med länsstyrelserna stödja, följa och utveckla verksamheterna.
I Marks kommun har verksamheten personligt ombud funnits sedan 2002 och ligger organisatoriskt under Socialförvaltningen och Funktionshinderverksamheten.



Publiceringsdatum
2017-08-02

Arbetsuppgifter
Verksamheten med personligt ombud riktar sig till personer med långvarig och omfattande psykisk funktionsnedsättning som har behov av särskilt stöd för att kunna tillvarata sina rättigheter i samhället. Ett personligt ombud arbetar på uppdrag av den enskilde. Ombudets uppgift är att stärka den enskilde så att han eller hon får bättre självtillit och därmed bättre kontroll och makt över sin vardag. Verksamheten är frivillig och kostnadsfri.
Praktiskt innebär arbetet att du hjälper den enskilde i frågor som bl. a. rör ekonomi och kontakt med vårdgivare samt olika myndigheter. På relationsnivå innebär det att stödja, uppmuntra och motivera den enskilde. Syftet är att den enskilde skall få ökad livskvalité och återta makten över sitt eget i liv. Arbetet innebär att du får vara medvandrare. Att förmedla hopp till klienterna är en viktig uppgift, liksom att sätta upp mål om hur hinder och svårigheter ska hanteras.
En annan del i arbetet är att uppmärksamma brister i systemet och rapportera dem vidare till din ledning och sedan vidare till Länsstyrelsen och Socialstyrelsen. Syftet är att kunna påverka på ett större plan för hela målgruppen.
Du ansvarar helt och hållet för planering och genomförande av ditt arbete, det innebär att du har stort inflytande över din arbetsdag. Det är ett stimulerande och utvecklande arbete som innebär stora variationer vad gäller arbetsuppgifter. Du behöver vara flexibel och uppfinningsrik, nyfiken och uppdaterad kring samhällets ständiga förändring.
Nätverksträffar sker regelbundet med ombuden i närliggande kommuner och extern handledning erbjuds.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom psykiatri eller är ex. socialpedagog, socionom, beteendevetare, pedagog eller har annan likvärdig utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Vi bedömer det viktigt att du har erfarenhet av personer med psykisk ohälsa och ett intresse och engagemang för människor i utsatta situationer. Du skall vara insatt i samhällets stöd-, vård- och serviceutbud samt orienterad i relevant lagstiftning.
Du har ett empatiskt förhållningssätt och gott bemötande, du tycker om att arbeta självständigt men är samtidigt duktig på att samverka med andra samt har stor förmåga att balansera närhet och distans i arbetet.
B-körkort är ett krav.
Vi ser gärna manliga sökande för att få en jämn könsfördelning.



ÖVRIGT
Marks kommun som arbetsgivare ska främja lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Marks kommun har upphandlade avtal.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-31
Ange följande referens när du ansöker: A704817
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Elisabeth Kroon 0320-21 72 76
Gunnel Esselgren 0320-21 89 21

Företag
Marks kommun, Socialförvaltningen

Adress
Marks kommun, Socialförvaltningen
Marks kommun
51180 KINNA

Kontorsadress
51180 KINNA

Jobbnummer
3624281

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Marks kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Marks kommun, Socialförvaltningen: