Personliga handläggare i Göteborg

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Göteborg, Kungälv, Kungsbacka, Tjörn, Stenungsund eller i hela Sverige

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Inom avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga arbetar cirka 2 000 personer på 57 platser i landet. Vi möter enskilda som lever med en funktionsnedsättning eller är förälder till ett barn med funktionsnedsättning, men även personer som på grund av sjukdom inte kan utföra arbete. Individer har olika behov av stöd och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare är du medarbetare i staten med uppdraget att bedöma rätten till ersättning så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid.

När du arbetar med assistansersättning möter du personer som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning kan behöva hjälp att klara sina grundläggande behov. När du arbetar med vårdbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. När du arbetar med handikappersättning har du kontakt med individer som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader.

I ditt arbete bedömer du om individen har rätt till ersättning eller behöver hjälp genom att göra kvalificerade utredningar. I dessa utredningar ingår även beräkningar och administration. Du träffar personen i personliga möten via hembesök eller via telefon och skriftligen. Du inhämtar information och samarbetar med andra som personen kan behöva stöd av till exempel kommunen, personliga ombud samt hälso- och sjukvården.

Besök gärna vår webbplats för mer information om assistansersättning: webbplats samt handikappersättning och vårdbidrag.

Från och med den 1 januari 2019 har regeringen som förslag att inför två nya förmåner; omvårdnadsbidrag och merkostnadsersättning. Som anställd på Försäkringskassan kommer du att få en utbildning i de nya förmånerna och på sikt handlägga ärendeslagen. Du kan läsa mer om regeringens lagförslag här: http://www.regeringen.se/rattsdokument/proposition/2018/03/prop-201718190/

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana.

Det är meriterande om du

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
• har körkort för personbil.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2018-06-27

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, tillträde 1 september 2018 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontakt
Chef: Mirela Memic, tel. 010-119 50 63 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Amelia Lesniewicz, 010-118 68 53 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Sofia Hjelte, tel. 010-111 46 28, Saco-S: Mattias Lindgren, tel.010-119 56 41. Seko: fseko@forsakringskassan.se

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 11 juli 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-07-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
4223960

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: