Personlig handläggare i Örebro

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Örebro
2018-07-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare i Örebro" (publicerad 2019-02-08) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Örebro, Hallsberg, Lindesberg, Karlskoga, Köping eller i hela Sverige

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare är du medarbetare i staten med uppdraget att hjälpa våra försäkrade så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Vi söker nu personlig handläggare, som kommer att få arbeta inom någon av inriktningarna nedan.

Inriktning aktivitetsersättning Du bedömer om individen har rätt till aktivitetsersättning genom att göra kvalificerade utredningar. Du identifierar också individens behov av insatser för att aktivt planera och samordna rehabilitering tillsammans med individen. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som individen kan behöva stöd av till exempel Arbetsförmedlingen, hälso- och sjukvården samt eventuellt föräldrar och skolan. Du träffar individen via digitala kanaler och i personliga möten.

Inriktning assistansersättning I ditt arbete bedömer du om individen har rätt till ersättning för personlig assistans genom att göra kvalificerade utredningar. I dessa ingår även uträkningar av antalet assistanstimmar. Du träffar personen i personliga möten, ibland via hembesök. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som personen kan behöva stöd av till exempel kommunen, personliga ombud samt hälso- och sjukvården.

Inriktning handikappersättning Du har kontakt med individer som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen. I arbetet bedömer du individens behov av hjälp genom att göra kvalificerade utredningar. Kontakten med individen sker framförallt via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen.

Inriktning vårdbidrag Du möter föräldrar/vårdnadshavare med barn som behöver särskild vård och tillsyn på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Som personlig handläggare utreder du de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen. Möten/samtal med berörda sker oftast per telefon och vid behov eller önskemål i hemmet eller på annan plats. Du samarbetar bland annat med hälso- och sjukvården och kommunen.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och förtroendeingivande
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2018-07-19

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontakt
Chef: Cecilia Törnkvist, 010-113 43 24 eller Susanne Tegevi, 010-113 11 09. HR-specialist Caroline Söderberg, tel 010- 118 80 12 eller Jenny Nilsson, tel 010- 111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen)

Fackförbundet ST: Bengt Skogberg, 010-112 68 65. Saco-S: Mikael Ryberg: 010-119 77 69. Seko: fseko@forsakringskassan.se

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 12 augusti 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-08-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Stockholm
10351 Stockholm

Kontorsadress
Stockholm

Jobbnummer
4257504

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: