Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Växjö
2016-08-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-10-03) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Växjö, Emmaboda, Ljungby, Älmhult, Värnamo eller i hela Sverige

Vi söker Personlig handläggare till Avdelningen för funktionsnedsättning

Placering Växjö

Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi Personliga handläggare inom området funktionsnedsättning. Inom området funktionsnedsättning möter du kunden i personliga möten, i telefon, hemma hos kunden eller hos samarbetspartners. Du samarbetar med andra som kunden kan behöva stöd av exempelvis personliga ombud, tolkar, hälso- och sjukvården och kommunen och i förekommande fall även skola och Arbetsförmedlingen. Inom uppdraget arbetar du med assistansersättning, handikappersättning och vårdbidrag.

När du arbetar med assistansersättning möter du kunder som på grund av sjukdom eller funktionshinder behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov. Som kundens personliga handläggare utreder du om kunden behöver personlig assistans.

När du arbetar med handikappersättning möter du kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt. I arbetet utreder du de behov av hjälp och tillsyn som beror på sjukdomen och/eller funktionsnedsättningen. Du möter kunderna i personliga möten, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen.

När du arbetar med vårdbidrag möter du kunder med barn som behöver särskild vård och tillsyn på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Som personlig handläggare utreder du de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet

har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer

har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-08-23

Övrig information
Tjänsten är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Angelica Karlsson 010-1183833 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Joakim Lindström 010-1186804 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Per-Olof Ståhl 010-1183852 Saco-S Gunnel Andersson 010-1145439

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 11 sept märkt med diarienummer 048916-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-09-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10531 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
3008913

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: