Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
2016-01-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-12-22) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Göteborg, Kungälv, Kungsbacka, Tjörn, Stenungsund eller i hela Sverige

Vi söker Personliga handläggare till Avdelningen för sjukförsäkring i Göteborg

Ansvar och arbetsuppgifter 
Du ger kunderna förutsättningar till överblick och att känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du hjälper våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar om rätten till ersättning. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kund och samarbetspartners att medverka aktivt i processen och har ansvar för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden återgår i sysselsättning och egen försörjning.

Nu söker vi personliga handläggare med tre inriktningar.

Du som arbetar med inriktning sjukpenning handlägger ärenden för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, men har bedömts kunna återgå i sysselsättning på egen hand eller med mindre insatser från Försäkringskassan. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning. Du arbetar rättssäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut i rätt tid. I arbetet är det viktigt att skapa trygghet och delaktighet för kunderna så att de på egen hand kan återgå i sysselsättning. Du möter dina kunder via dator eller telefon. Du som arbetar med inriktning sjukpenning/samordning möter kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga. Kunderna har ofta en komplex livssituation och har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning. Du arbetar rättssäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut i rätt tid. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation och behov. I arbetet utreder du behovet av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du leder och samordnar möten med bland annat arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården.

Sjöfartskontoret  handlägger de flesta socialförsäkringsförmåner för sjömän som arbetar ombord på svenskflaggade fartyg, oavsett var i världen de bor. På Sjöfartskontoret handlägger du både inriktning sjukpenning och sjukpenning samordning. Du handlägger även vissa andra förmåner, såsom graviditetspenning och smittbärarersättning. Du har ofta kontakter med sjukskrivna och myndigheter i andra länder, främst inom EU/EES. I den här inriktningen förekommer längre resor ibland med övernattningar. Inom alla tre inriktningar kommer du att ingå i ett team med gemensamt ansvar för resultat, planering och fördelning av arbetet. Du kommer också att arbeta med Lean och ständiga förbättringar för att skapa bästa möjliga förutsättningar för kund. 

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kund och samverkanspartners
• samarbetar effektivt och stödjer kund och samarbetspartners för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett coachande förhållningssätt
• är handlingskraftig
• har datorvana

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer

 Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-01-11

Övrig information
Ett antal tjänster som Personlig handläggare, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten med inriktning sjukpenning/samordning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska test ingår i rekryteringsprocessen.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chefer (för frågor om tjänsten): Mats Lindblad, tel. 010-119 62 88 (sjöfart) Sofia Sandrén, tel. 010-119 62 04 eller Andreas Vicsai tel. 010-119 49 91. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Klara Skoog 010-119 57 41. ST: Marita Lantto, tel. 010-119 52 48 Jonas Bengtsson, tel. 010-119 53 68 (sjöfart) Saco-S: Samra Vehabovic, tel. 010-119 52 78 Annika Ekholm, tel. 010-119 56 14.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast 17 januari märkt med diarienummer 061941-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10516 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2609563

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: