Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Gotland
2016-01-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-10-31) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Gotland, Västervik, Valdemarsvik, Oskarshamn, Borgholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Gotland, Västervik, Oskarshamn, Nyköping, Vimmerby eller i hela Sverige

Vi söker Personlig handläggare till Avdelningen för sjukförsäkring med placering i Visby

Inom Avdelningen för Sjukförsäkring arbetar vi i tre kundflöden utifrån våra kunders olika behov. I våra kundflöden arbetar Försäkringsutredare och Personliga handläggare. Kontakten med våra kunder kan ske via personliga möten, telefon och skriftligen. Det finns olika kundbehov i kundflödena, som kräver skiftande arbetssätt och kompetens. Läs gärna mer på vår hemsida: http://www.forsakringskassan.se/omfk/samverkan_och_projekt/en_enklare_sjukforsakringsprocess

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Inom området sjukförsäkring möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada har nedsatt arbetsförmåga. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Du arbetar i team med kolleger. Du har det övergripande ansvaret för kontakter med arbetsgivare, läkare och handläggare på andra myndigheter.

Just nu söker vi personliga handläggare inom inriktningarna sjukpenning och sjukpenning/samordning.

Sjukpenning

Som personlig handläggare med inriktning sjukpenning möter du kunder som bedömts kunna återgå i arbete/sysselsättning utan eller med ringa insatser från Försäkringskassan. Du möter kunderna i telefon och/eller skriftligen.

Sjukpenning/samordning

Som personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordning möter du kunder med en komplex livsituation och som står relativt långt från återgång i arbete/sysselsättning. De har därför behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Du möter oftast kunden i fysiska personliga möten på bl.a. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, inom Hälso-och sjukvården och hos arbetsgivare. Möten sker också i telefon och/eller skriftligen.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt i team och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål som skapar goda kundvärden
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt tillvägagångssätt med en mycket god prioriterings- och planeringsförmåga
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-01-05

Övrig information
Flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Enhetschef Eva Andersson, tfn 010-114 00 16. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Sara Bergström tfn 010-116 45 09. ST: Therese Jakobsson tfn 010-112 04 90, SACO: Mari Hållén tfn 010-116 29 61.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer 000259-2016 senast den 19 januari 2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. Beskriv även i din ansökan vilken inriktning som du är mest intresserad av att arbeta med, sjukpenning alternativt sjukpenning/samordning.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
10351 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2601136

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: