Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Ljusdal
2015-12-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-03-18) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Ljusdal, Nordanstig, Hudiksvall, Bollnäs, Söderhamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Ljusdal, Hudiksvall, Bollnäs, Söderhamn, Sundsvall eller i hela Sverige

Vi söker ett antal Personliga handläggare till Avdelningen för sjukförsäkring i Gävleborg

Placering Bollnäs

Huvudplaceringsorten är Bollnäs. Vi har även ett fåtal distansarbetsplatser i Ljusdal, Söderhamn och Hudiksvall.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan, att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar om rätt till ersättning. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har ansvaret för hela kundengagemanget och du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Du medverkar till att kunden ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi både personliga handläggare med inriktning sjukpenning samt inriktning samordning.

När du arbetar med sjukpenning handlägger du kunders ärenden, som på grund av sjukdom eller skada, saknar arbetsförmåga, men har bedömts kunna återgå i sysselsättning utan eller mindre insatser från Försäkringskassan. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning. Du arbetar rättsäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut i rätt tid. I arbetet är det viktigt att skapa trygghet och delaktighet för kunderna så att de på egen hand kan återgå i sysselsättning. Du möter kund via dator eller telefon.

När du arbetar med samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. Kunderna har ofta en komplex livssituation och har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser till kunderna utifrån var och ens unika situation och behov. I arbetet utreder och beslutar du om kundens rätt till ersättning samt utreder kundens behov av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du leder och samordnar möten. Dina viktigaste externa kontakter är arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården. I tjänsten ingår många möten tillsammans med kund och samarbetspartners utanför Försäkringskassans kontor.

Som personlig handläggare kommer du arbeta i team, vilket innebär att man gemensamt ansvarar för resultat, planering och fördelning av arbetet. Du kommer också arbeta med Lean och ständiga förbättringar för att skapa så bra förutsättningar för kund som möjligt.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett coachande förhållningssätt
• är handlingskraftig
• har datorvana
• har körkort för personbil

 Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2015-12-16

Övrig information
Ett antal tjänster, både inom Sjukpenning samt Samordning. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuell. Resor ingår i tjänsten som Personlig handläggare Samordning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Anette Nordbakken, tfn 010-111 81 49 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Karin Karlsson, tfn 010-116 90 37 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Åke Höglund, tfn 010-111 81 90 Saco: Tuula Andrén, tfn 010-111 25 81, Seko: Johanna Grundström, e-post: johanna.grundstrom@forsakringskassan.se  

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 2016-01-10 märkt med diarienummer 061580-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
103 51 Stockholm
10351 Stockholm

Kontorsadress
103 51 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2579786

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: