Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Växjö
2015-11-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-10-03) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Växjö, Emmaboda, Ljungby, Älmhult, Värnamo eller i hela Sverige

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför satsar vi på friskvård och möjlighet till flexibla arbetstider och distansarbete. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Personlig handläggare

Vi söker ett antal Personliga handläggare till Avdelningen för sjukförsäkring i Växjö

Ansvar och arbetsuppgifter
Som Personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: Du ger kunderna förutsättningar till överblick och att känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du hjälper våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar om rätten till ersättning. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kund och samarbetspartners att medverka aktivt i processen och har ansvar för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden återgår i sysselsättning och egen försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning.

Du som arbetar med inriktning sjukpenning/samordning möter kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga. Kunderna har ofta en komplex livssituation och har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning. Du arbetar rättssäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut i rätt tid. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation och behov. I arbetet utreder du behovet av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du leder och samordnar möten med bland annat arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården.

Som personlig handläggare kommer du att ingå i ett team med gemensamt ansvar för resultat, planering och fördelning av arbetet. Du kommer också att arbeta med Lean och ständiga förbättringar för att skapa bästa möjliga förutsättningar för kund. 

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kund och samverkanspartners
• samarbetar effektivt och stödjer kund och samarbetspartners för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett coachande förhållningssätt
• är handlingskraftig
• har datorvana
• har körkort för personbil 

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer

 Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2015-11-11

Övrig information
Ett antal tjänster som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordning. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten med. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska test kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chefer (för frågor om tjänsten): Frida Holm Johansson 010-118 39 01. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Klara Skoog 010-119 57 41. Fackförbundet ST: Yvonne Dahlén 010-118 55 09 Saco-S: Elizabeth Lopez 010-118 55 29.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast 26 november märkt med diarienummer 054553-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2523080

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: