Personlig handläggare - Sjukförsäkring

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Halmstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Halmstad, Falkenberg, Ängelholm, Markaryd, Varberg eller i hela Sverige

Avdelningen för sjukförsäkring
Inom avdelningen för sjukförsäkring möter vi kunder som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vi lägger stort fokus vid att göra rättssäkra bedömningar så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Våra kunder har olika behov av stöd från Försäkringskassan, och arbetet inom avdelningen kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt. Vi medverkar till att kunderna får det stöd som de behöver för att kunna återgå i arbete.

Ansvar och arbetsuppgifter
Just nu söker vi Personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning och inriktning sjukpenning.

• Du som arbetar som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordning handlägger kunders ärenden som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder befinner sig ofta i en komplex livssituation och har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordnade rehabiliteringsinsatser från Försäkringskassan, för att kunna återgå i arbete. I ditt arbete ger du förutsättningar för kund och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Arbetet präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation och behov. Du utreder behovet av rehabiliterande åtgärder och ansvarar för samordningen av dessa. Detta innebär bland annat att du samordnar och leder möten med kund och externa samarbetspartners; oftast arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt sjukvåren. Eftersom dessa möten ofta sker på de olika parternas arenor ingår resor i tjänsten. 
• Du som arbetar som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning ansvarar för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder har bedömts kunna återgå i arbete utan, eller med små, insatser från Försäkringskassan. För din utredning tar du dagligen kontakt med kunder och externa samarbetspartners, skriftligen och via telefon. Dina viktigaste externa kontakter är kundens arbetsgivare och sjukvården.

Som Personlig handläggare kommer du att ingå i ett team. I teamet ansvarar ni gemensamt för att tillvarata och utveckla er samlade kompetens genom ett systematiskt arbetsplatslärande. Därtill ansvar teamet för resultat, planering och fördelning av arbetet. Försäkringskassans verksamhetsstrategi är Lean, vilket innebär att vi arbetar med ständiga förbättringar för att skapa största möjliga värde för våra kunder.

Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort för personbil samt god körvana

Det är meriterande om du:
har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2015-10-22

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare- och tidsbegränsade anställningar i 6-12 månader, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt.Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chefer (för frågor om tjänsten): Anette Ryberg, 010-119 26 76 och Lynn Ringborg, 010-119 26 78.
HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Therése Källberg, 010-119 55 85. Fackförbundet ST: Annika Rydbäck, 010-119 91 08, Saco-S: Ingmarie Johansson, 010-119 26 37.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 15 november 2015 märkt med diarienummer 051053-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. Vi kommer ha intervjuer löpande under och efter ansökningstiden för de här anställningarna.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2491940

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: