Personalspecialist med inriktning arbetsrätt och förhandling

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,2 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

Pensionsmyndigheten har ett tydligt uppdrag som i grunden handlar om att göra pensioner enklare för både pensionssparare och pensionärer. Vi har ett gott och ökande förtroende hos pensionssparare och pensionärer. Vi är en ung myndighet som befinner sig i ett omfattande och spännande förändringsarbete i och med fortsatta automatiseringar och ett ökat fokus på att stärka pensionärers och pensionssparares ställning på pensionsområdet. Detta kommer att medföra förändrade roller och förändrade arbetssätt för medarbetarna.
Personalenhetens roll är att fungera som ett strategiskt och operativt stöd till ledning och personalansvariga chefer i arbetet med kompetensförsörjning i vid mening. På enheten finns personalspecialister, rekryterare samt kompetensutvecklare inom ramen för vår s.k. Kompetensakademi. Vi är totalt 13 kompetenta medarbetare som arbetar engagerat för att uppnå verksamhetens mål.

Som personalspecialist är ditt ansvarsområde operativa och strategiska arbetsrättsliga frågor, myndighetens lönebildning samt den fackliga samverkansprocessen. Du ger kvalificerat stöd till ledning och Personalenhetens verksamhetsnära partners (VNP), som i sin tur ger stöd till myndighetens chefer, i arbetsrättsliga frågor. I arbetet ingår också att planera och förhandla lönerevision och alla inriktningsfrågor gällande lönesättning och lönebildning. Du säkerställer att myndigheten följer den statliga arbetsgivarpolitiken, tolkar och tillämpar gällande lagstiftning och följer utvecklingen inom arbetsrättens område.

Uppdraget erbjuder en bred och spännande roll i en myndighet med stark framåtanda där du förväntas driva ett proaktivt utvecklingsarbete. Förändringstakten är hög och vi jobbar ständigt med att utveckla våra processer varför du förutsätts följa upp hur befintliga avtal och policys stödjer och underlättar vår verksamhet. Du kommer även att utveckla kurser och utbilda organisationens chefer inom arbetsgivarfrågor och arbetsrätt. Du fungerar vidare också som konsultativt stöd till verksamheten vid exempelvis omställning och disciplinära åtgärder samt är föredragande i myndighetens personalansvarsnämnd. Pensionsmyndigheten köper tjänster av Statens Servicecenter och i rollen ingår att kravställa olika tjänster.

Publiceringsdatum
2016-04-15

Erfarenhet och utbildning
Du har akademisk examen som personalvetare, jurist eller motsvarande, Vi söker dig som har gedigen erfarenhet av personalarbete på strategisk nivå, med flerårig erfarenhet av arbetsrätt, förhandling och lönebildning, företrädesvis inom offentlig sektor. Du har mycket goda kunskaper om lagar och statliga avtal. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av att upprätta och implementera samverkansavtal på myndighet samt självständigt driva utvecklingsprojekt.

Dina egenskaper
Som person är du prestigelös och duktig på att hitta konstruktiva lösningar utifrån verksamhetens behov. Du kan arbeta både självständigt och tillsammans med andra samt trivs med att dela med dig av din erfarenhet och kompetens. För att lyckas tror vi att du har utvecklat en hög integritet samtidigt som du är lyhörd och flexibel. Eftersom du förväntas driva förändringsarbete är det av stor vikt att du har gott omdöme, är analytisk, strukturerad och uthållig. Du är noggrann och sätter gränser på ett respektingivande sätt samtidigt som du har helhetssyn och ser sakers långsiktiga betydelse. Du har mycket god kommunikativ förmåga, såväl muntlig som skriftlig.

Pensionsmyndigheten lägger stor vikt vid personliga egenskaper vid tillsättning av befattningen.

Övrig information
Tillsvidareanställning med möjlig provanställning i sex månader. Då verksamheten är lokaliserad till olika orter förekommer resor i tjänsten.

För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta tillförordnad personalchef Karin Isberg,
tel. 010-454 2791.

Fackliga representanter: Kadir Yusuf, SACO, 010- 454 26 79 och Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-05-01
Ange följande referens när du ansöker: dnr:
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2786638

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: