Pensionsspecialist med inriktning mot premiepension

Pensionsmyndigheten / Kontorsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla kontorsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,2 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

Pensionsmyndighetens Utvecklingsavdelning söker 1 pensionsspecialist inom området allmän pension med inriktning mot premiepension och fondhandel.

På Utvecklingsavdelningen arbetar ca 60 medarbetare. Avdelningen ansvarar bl.a. för all långsiktig utveckling av Pensionsmyndighetens målbild och framtidsbild. I detta ansvar ligger även samordning av myndighetens konsumentuppdraget samt hålla ihop myndighetens kvalitets- och kontrollarbete. Utvecklingen sker samlat för process, produkt och kanal där all utveckling utgår från ett kund- och konsumentperspektiv. Avdelningen har också ansvaret för att ha specialistkunskap inom myndighetens förmåner.

Utvecklingsavdelningen består av en enhet indelad i olika kompetensgrupper. Enheten arbetar på ett konsultativt och stödjande sätt, till stor del bedrivs uppdragen i projektform. All förändring sker i nära samverkan med Produktionsavdelningen och andra avdelningar som berörs av förändringen. Arbetet innebär även stor samverkan med andra myndigheter och organisationer.

Avdelningen har också en samordnande och uppföljande roll för myndighetens alla utvecklingsprojekt och bistår med projektledare, kravanalytiker och specialister för myndighetsövergripande projekt. På avdelningen finns även myndighetens projektkontor och förvaltningsledning.


Publiceringsdatum
2016-12-19

Dina arbetsuppgifter
Utvecklingsavdelningen driver Pensionsmyndighetens utveckling med ambitionen att förenkla för pensionärer och pensionssparare, effektivisera verksamheten samt utveckla våra erbjudanden. Du kommer att arbeta med att analysera och driva denna utveckling inom premiepensionsområdet som står inför förändringar de kommande åren.

Som specialist inom premiepension på Utvecklingsavdelningen kommer du att arbeta med att vara med i realiseringen av det förändringsarbete som för närvarande sker inom Pensionsmyndigheten för att bygga bättre tjänster mot våra kunder och partner där du bidrar med din specialistkunskap i olika utvecklingsprojekt och bidrar i förvaltningen så att våra system är korrekta och uppdaterade. Du kommer att vara ett stöd till myndighetens olika verksamheter när det gäller frågor inom ditt område. Det förekommer också extern samverkan mot departement och andra aktörer samt mediekontakter i ditt uppdrag.


Erfarenhet och utbildning
Du som söker har en akademisk examen företrädesvis inom statsvetenskap, juridik eller ekonomi. Du har en bakgrund inom bank eller försäkring och där har du mångårig erfarenhet av att ha jobbat med försäkrings- eller pensionsfrågor gärna med inslag av affärs- eller verksamhetsutveckling. Det är meriterande om du har erfarenhet inom fondområdet.

Du har arbetslivserfarenhet från att ha arbetat som specialist gärna i en roll där du har identifierat, analyserat och varit med och genomfört förbättringsförslag. Det är meriterande om du varit drivande i utvecklings- och förbättringsarbete.

Dina egenskaper
För att trivas hos oss krävs att du är självständig och trygg i dig själv. Du tycker om att vara delaktig i förändringsarbete och har förmåga att ständigt arbeta med att förbättra verksamheten. En förutsättning för att lyckas med uppdraget är att du har ett konsultativt förhållningssätt och en vilja att ta till dig kunskap och utvecklas tillsammans med dina kollegor.

Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat. Du har god analytisk förmåga, och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Vidare har du har lätt för att samarbeta och kan förankra dina idéer hos inom organisationen. Det är också viktigt att du har en god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska samt förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt.

Ovanstående egenskaper krävs för att lyckas och trivas i rollen som pensionsspecialist hos oss, vi kommer därmed att i urvalet lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder
• Spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör
• Utvecklande arbete på modern myndighet med höga framtidsambitioner
• Som statligt anställd har du goda anställningsvillkor och många förmåner, dessutom värdesätter vi god balans mellan jobb och fritid
• Vi sitter i ljusa och nyrenoverade lokaler centralt placerade i Hornstull på Södermalm i Stockholm.

Övrig information
Tjänsten är på heltid och tillsvidare med start enligt överenskommelse. Resor förekommer i tjänsten.

För mer information:
För mer information kontakta enhetschef Kent Larsson 0722-10 22 14

Välkommen med din ansökan!

Fackliga representanter: Thomas Martinuzzi, SACO, 010-454 35 52 och Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53

Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster

Ange diarienummer PSL 2016-159 i din ansökan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-15
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2016-159
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Jobbnummer
3221390

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: