Överförmyndarhandläggare/jurist

Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret / Juristjobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret i Sandviken

Alpin skidåkning, bad längs Storsjöns stränder och rekreationsområden i anrika bruksmijöer. I Sandviken väntar ett rikt frilufts- och kulturliv i kombination med låga boende- och levnadskostnader. Allt i en internationell atmosfär kring den högteknologiska verkstadskoncernen Sandvik AB. Sandvikens Kommun arbetar för en bra livsmiljö för kommunens 37000 invånare samt att vara den goda arbetsplatsen för över 3000 anställda.

Publiceringsdatum
2014-04-29

Arbetsuppgifter
Den 1/1 2015 kommer Sandviken, Hofors och Ockelbo kommuner bilda en enhet under en gemensam nämnd för överförmyndarverksamheten. Vi kommer att skapa ett överförmyndarkontor med Sandvikens kommun som värdkommun och med placering i Sandviken. Arbetet omfattar ärenden som rör god man, förvaltare och förmyndare enligt föräldrabalken samt ärenden som rör god man för ensamkommande barn. Arbetslaget kommer att bestå av 2 handläggare och en assistent. Organisatoriskt är överförmyndarverksamheten placerad på kommunledningskontoret.

Handläggaren ska självständigt och tillsammans med kollegor ansvara för tillsyn enligt föräldrabalken över legala företrädare.
Handlägga ärenden enligt föräldrabalken, förvaltningslagen och andra författningar. Detta kan innebära tex att upprätta yttrande till domstol, utredningsarbete, hantera överklaganden och i förekommande fall företräda överförmyndaren i domstol.
Kontakter med myndigheter, verksamhetsansvariga inom vården, socialtjänsten, anhöriga mfl.
Beslut om arvoden till legal ställföreträdare samt granska redovisningshandlingar/årsräkningar.
Rekrytera och ansvara för utbildning av gode män och förvaltare.
Du kommer som handläggare att arbeta under en förtroendevald överförmyndarnämnd.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning, gärna inom juridik, ekonomi eller har socionomexamen eller motsvarande yrkeserfarenhet. . Vidare att du har förmåga att fatta egna beslut samt att du gärna samverkar med andra professioner inom verksamheten där ni kan resonera er fram till gemensamma beslut.
Du måste ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift. Noggrannhet och ordningssinne är förutsättningar för ett professionellt genomförande av arbetsuppgifterna. Du ska också trivas med att ha många kontakter och många uppgifter på gång samtidigt.
Erfarenheter av att ha arbetat inom lagreglerat arbetsområde, arbetat med eller studerat överförmyndarfrågor och familjerätt samt erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation är meriterande.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2014-10-01

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-05-18
Ange följande referens när du ansöker: 65-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ann-Sofie Hedenström, Administrativ chef 026-241214 ann-sofie.hedenstrom@sandviken.se

Företag
Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret

Adress
Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret
Odengatan 37
81180 SANDVIKEN

Kontorsadress
81180 Sandviken

Jobbnummer
1857266

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret: