Överförmyndarhandläggare

Stenungsunds kommun, Kanslienheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stenungsund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stenungsund, Orust, Lilla Edet, Tjörn, Kungälv eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stenungsunds kommun, Kanslienheten i Stenungsund

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.

Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med ca 26 000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.

Stenungsunds kommun har tillsammans med Lilla Edet, Orust och Tjörns kommuner en gemensam överförmyndarnämnd
med Stenungsund som värdkommun. Överförmyndarenheten för de fyra kommunerna sköts av tjänstemän som är
anställda i Stenungsunds kommun. Vi behöver nu visstidsanställa då det är två medarbetare som skall gå ner i tjänst samt
att en medarbetare skall vara föräldraledig.
Organisationen har en politisk överförmyndarnämnd. Överförmyndarnämnden är en kommunal tillsynsmyndighet och har
som uppgift att kontrollera det uppdrag som gode män, förvaltare och förmyndare utför. God man, förvaltare eller
förmyndare är ställföreträdare för någon som inte själv kan sköta sina angelägenheter. Verksamheten är lagstyrd främst
av föräldrabalken, ärvdabalken, förvaltningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen.

Kanslienheten är en stödfunktion vars ansvarområde spänner över alla sektorer och styrs av ett flertal författningar, regler och riktlinjer. Enheten ansvarar bland annat för stöd till kommunens förtroendevalda, dokument- och ärendehantering, arkiv, diarium, utredningar, juridiska frågor, överförmyndarverksamhet och genomförande av val.




Publiceringsdatum
2018-12-06

Arbetsuppgifter
Du kommer att självständigt arbeta med tillsyn och handläggning av ärenden som rör godman-/förvaltar-/och förmynderskap. Utreda och ansöka om anordnande, upphörande och jämkning av ställföreträdarskap är en del av de uppgifter du kommer att arbeta med. Utreda samtycken till fastighetsförsäljningar, arvskiften, ansökningar om uttag samt rekrytering av gode män och förvaltare är andra uppgifter som ingår i tjänsten. Det ingår också att företräda överförmyndaren/-nämnden i domstol. I uppgiften att utöva tillsyn ingår bland annat granskning av redovisningshandlingar såsom förteckningar, års-/och sluträkningar.

Det är 2 tidsbegränsade antställningar, en på 60% under perioden 2019-01-02 - 2019-12-31 samt en på 100% under perioden 2019-04-01 -2020-05-31.



Kvalifikationer
Du har universitetsutbildning inom offentlig förvaltning, juridik, ekonomi, socialt arbete eller annan utbildning som arbetsgivaren prövar som likvärdig.

Arbetslivserfarenhet krävs. Erfarenhet av att arbeta som handläggare inom överförmyndarverksamhet, kommunal eller statlig myndighet är meriterande.

Du har god kommunikationsförmåga och kan formulera dig tydligt i tal och skrift. Du kan arbeta självständigt, ta egna initiativ och fatta beslut. Arbetet förutsätter god datorvana. Du bör vara utåtriktad, ha god initiativförmåga och vilja att ta personligt ansvar.
Du är organiserad och strukturerad, kan hantera många saker på en gång med bibehållen kontroll.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Intervjuer sker löpande under rekryteringsprocessen.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid / deltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2019-01-02 (eller enligt överenskommelse) för tjänsten på 60% och 2019-04-01 för tjänsten på 100%. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-12-21
Ange följande referens när du ansöker: A834393
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Helena Maxon 0303-732583

Företag
Stenungsunds kommun, Kanslienheten

Adress
Stenungsunds kommun, Kanslienheten
444 82, Stenungsund
44482 Stenungsund

Kontorsadress
Strandvägen 15 44482 Stenungsund

Jobbnummer
4495005

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stenungsunds kommun, Kanslienheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stenungsunds kommun, Kanslienheten: