Överförmyndarförvaltningen söker registrator/ arkivarie

Stockholms stad, Överförmyndarförvaltningen / Arkivariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms stad, Överförmyndarförvaltningen i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stockholms överförmyndarnämnd är specialforum för svensk och internationell förmynderskapsrätt. Våra ärenden är fler och mer komplicerade än hos någon annan överförmyndarförvaltning i landet och kraven på oss är höga. Därför ska förvaltningen bli den ledande överförmyndarförvaltningen i Sverige med de bästa handläggarna inom området.

Vår vision är en helt digital ärendehandeting med användaden av e-tjänster. Vi vill göra diariet mer tillgängligt och anpassat till förvaltningens verksamheter samt uppnå en effektivare och mer kvalitetssäkrad ärendehanteringsprocess. Vi söker därför en utvecklingsorienterad registrator/arkivarie.

Publiceringsdatum
2016-02-21

Arbetsuppgifter
Till överförmyndarförvaltningens enhet för registratur med 5 medarbetare söker vi dig som vill initiera och tillsammans med oss genomföra en förnyelse av registrering, arkivering och ärendehantering.

I rollen som arkivarie (50/%) /registrator (50/%) arbetar du långsiktigt med att säkerställa en korrekt hantering av förvaltningens information och allmänna handlingar, där merparten av handlingarna är sekretessbelagda. Du ansvarar för och leder arbetet med att strukturera och lagra information så att den på bästa sätt tillgodoser verksamhetens och allmänhetens behov.

Du kommer att utbilda och informera om arkiv- och informationshanteringsfrågor, ta fram rutiner och handledningar, agera stöd till handläggare och registratorer samt ansvara för gallring. En stor del av arbetet omfattar kontakter internt inom förvaltningen men även externt mot kontaktcenter, andra förvaltningar, gode män, stadens medborgare och andra intressenter. Du kommer även vara förvaltingens kontaktperson gentemot Stockholms stadsarkiv, delta i nätverksträffar samt samordna de interna aktiviteterna vid leverans till e-arkiv. Uppgifter som att hantera förvaltningsbrevlådan, som omfattar förvaltningens centrala hantering av post och e-post och ansvara för förvaltningens dokumenthanteringsplan ingår också i rollen.

Du kommer att vara delaktig i utvecklingen av verksamhetens arbete med användandet av it, där målet är att digitalisera ärendehanteringen och i hög grad använda sig av e-tjänster till exempel vid kommunikation med förvaltningens gode män. Arbetet är omväxlande och du kommer till stor del fungera som expert avseende informationsredovisning och dokumenthantering i samband med en digitalisering av förvaltningens verksamhet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap och minst 5 års aktuell erfarenhet av arbete som arkivansvarig och registrator. Du har erfarenhet av att arbeta med elektronisk ärende- och dokumenthantering samt har god kännedom om kommunal- och förvaltningslag, offentlighet- och sekretesslag, arkivförfattningar och kommunens arkivregler. Meriterande är om du tidigare har arbetat med att införa nya system för ärendehantering eller genomdrivit ett förändringsarbete inom registratur eller arkiv.

Mycket god datavana är en förutsättning.

I denna rekrytering kommer vi också se till följande kompetenser:

I din roll som arkivansvarig och registrator har du förmågan att arbeta noggrant och med högt kvalitetsfokus. Dina arbetsuppgifter genomförs på ett strukturerat arbetssätt som innefattar stor ansvarskänsla och ordningssinne. För att trivas i arbete bör du ha färdigheter att arbeta utifrån ett processinriktat arbetssätt och med god samordningsförmåga.

Du inger förtroende och har en välutvecklad samarbetsförmåga då du är öppen, uppriktig och anpassar dig till andras behov. I dina kontakter med användare och allmänhet, präglas ditt bemötande av en stor servicekänsla för att kunna förmedla information på ett pedagogiskt sätt. Du kommunicerar tydligt och enkelt samtidigt som du lyssnar in andra och prioriterar serviceupplevelsen i ditt arbete. Den utvecklingsfas verksamheten genomgår kräver att du är initiativrik, utåtriktad och tycker om att leda förändringsprocesser.

Du bidrar aktivt till att skapa en god stämning och en god arbetsmiljö. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Överförmyndarförvaltningen har sina lokaler i Vällingby Centrum, med goda kommunikationer. Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Vi tar endast emot ansökningar vi vår hemsida www.stockholm.se/ledigajobb

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Dagtid Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-03-13
Ange följande referens när du ansöker: A39472
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Håkan Andersson, Förvaltningschef
Karolina Johansson, HR-Service 08-508 11 727 karolina.hr.johansson@stockholm.se

Facklig kontakt
Sara Lemouré, SACO 08-50829713
Hans Lind, Vision 08-508 29 903

Företag
Stockholms stad, Överförmyndarförvaltningen

Adress
Stockholms stad, Överförmyndarförvaltningen
Hantverkargatan 3 I
10535 Stockholm

Kontorsadress
Hantverkargatan 3 I 10535 Stockholm

Jobbnummer
2682277

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms stad, Överförmyndarförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms stad, Överförmyndarförvaltningen: