Ordningsvakt med administrativa sidouppgifter

Sveriges Domstolar / Väktarjobb / Halmstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla väktarjobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Halmstad, Varberg, Helsingborg, Hässleholm, Kristianstad eller i hela Sverige

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/



Halmstads tingsrätt handlägger brottmål, tvistemål, ärenden och konkurser. Här arbetar lagman, domare, fiskal, beredningsjurister, notarier, domstolshandläggare och ordningsvakter med administrativa sidouppgifter, tillsammans är vi ca 38 personer. Vi finns i lokaler i centrala Halmstad med utsikt över Nissan. Vi erbjuder ett stimulerande arbete med både intern och extern utbildning.



Inledning
Du är som ordningsvakt med administrativa sidouppgifter den första person som domstolens besökare möter och vet att ett gott bemötande är viktigt för att skapa en säker och trygg miljö.

Arbetet innebär (Arbetsuppgifter)
Som ordningsvakt med administrativa sidouppgifter erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig och spännande verksamhet. I tjänsten ingår arbete i tingsrättens reception, tjänstgöring i säkerhetskontroll, bevakning vid förhandlingar och i allmänna ytor. Du hanterar larm, första hjälpen, brandskydd, brandronder, passerkort och besöksrutiner. Arbetet i reception innebär administrativa uppgifter, såsom att besvara allmänhetens frågor kring målhantering, förhandlingar m.m.



I tjänsten ingår också att ge support gällande tekniken vid förhandlingar, bokning av studiebesök och nämndemannahantering samt internservice såsom posthantering, utlämnandefrågor och lokalförvaltning. Det ingår även målarbete såsom att förordna offentlig försvarare m.m., besluta om betänketid i gemensamma ansökningar om äktenskapsskillnad, bevaka frister och expediera beslut.



Som ordningsvakt med administrativa sidouppgifter tillhör du den administrativa enheten tillsammans med övriga ordningsvakter, säkerhetsansvarig, en administrativ domstolshandläggare, chefsadministratör och lagmannen.


Vi söker dig som (Kvalifikationskrav)
- Avslutad gymnasieutbildning eller annan utbildning på motsvarande nivå Behärskar det svenska språket i tal och skrift samt behärska engelska i tal Giltigt ordningsvaktförordnande God datorvana med god teknisk kompetens
- Normalt färgseende eftersom arbete vid röntgenutrustning kräver det.
- Godkänd utbildning för att tjänstgöra vid säkerhetskontroll i domstol och domstolsanpassad funktionsutbildning som röntgenoperatör med godkänt resultat är meriterande
- Väl vitsordad erfarenhet av service och administration, företrädesvis från offentlig förvaltning
- Erfarenhet av arkivarbete är meriterande

Dina personliga egenskaper
Dina personliga egenskaper är avgörande för tjänsten. Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och en god administrativ och organisatorisk förmåga. Arbetet inom administrativa enheten är framförallt ett lagarbete som kräver samarbete, högt säkerhetstänkande och ett gott bemötande både internt och externt.



Du har god samarbets- och kommunikationsförmåga, är prestigelös och kan arbeta både självständigt och i grupp. Du är lugn och trygg i din yrkesroll samt har en hög grad av personlig mognad. Vidare har du lätt för att lära dig nya uppgifter. För att trivas hos oss ska du ha en god förmåga att hantera stress och trivas med variation och växlingar i arbetet. Som person tar ett du stort ansvar för ditt eget och gruppens gemensamma arbete, du drar lärdom av dina erfarenheter och av feedback från omgivningen.

Publiceringsdatum
2022-03-08

Övrig information
Övertid och tjänstgöring under kvällstid förekommer. Framöver kan även visst helgarbete bli aktuellt. Eventuella bisysslor ska prövas av lagmannen.



För att arbeta hos oss ska du dela de statliga värdegrunderna.



Vi ser gärna kvinnliga sökande eftersom flertalet anställda ordningsvakter är män.



Anställningen inleds med sex månaders provanställning.



Så ansöker du
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev.

För att vi ska kunna bedöma din ansökan, ber vi dig göra följande:

- Bifoga underlag som styrker efterfrågad gymnasiekompetens (studieintyg/betyg)
- Specificera din arbetslivserfarenhet i ditt CV genom att ange anställningstidens längd i År-Månad-Dag (t.ex: från 2021-01-01 till 2021-12-31).
- Bifoga kopia eller bild på ditt OV-förordnande (både fram- och baksida)
- Beskriv din erfarenhet av service (både som ordningsvakt och övrigt) i ditt personliga brev



För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: 2022-06-01 eller efter överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas. Ange löneanspråk i din ansökan

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/40:1".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Halmstads tingsrätt

Kontakt
Linda Hoonk, beredningsjurist med funktionsansvar
035-15 25 53

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Sveriges Domstolar
Senaste upphandlingen: Ny- och ombyggnation av Ångermanlands tingsrätt

Jobbnummer
6414689

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: