Operational Improvement and Performance Manager Solna

PostNord Group AB / Datajobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos PostNord Group AB i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige

Koncernfunktion IT har ansvar för IT-verksamheten i PostNord. I ansvaret ingår daglig drift av IT-stöd, informationstjänster, informationssäkerhet samt att leverera IT-lösningar. Mycket av produktionen sker via partners och leverantörer, vilket innebär att arbetet inom IT sker enligt etablerade processer och metoder. IT har idag totalt 330 medarbetare och finns inom alla affärsområden och koncernfunktion IT har sin verksamhet och medarbetare i Köpenhamn och Solna.

Som Operational Improvement & Performance Manager kommer du att ingå i ett team, Performance and Competence Management, en enhet som ansvarar för frågor rörande förbättringshantering och resultatstyrning. Tillsammans med teamet strävar du efter att skapa en välfungerande verksamhet med såväl goda resultat som kostnadsmedvetenhet. Placeringsort är Solna.

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. Koncernen hade 2013 en omsättning på 40 miljarder SEK och 39 000 medarbetare. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. 
Mångfald är en naturlig del av PostNordkoncernens verksamhet. Vi välkomnar dig som, liksom vi, ser på olikheter som en styrka och en förutsättning för konkurrenskraft och tillväxt.

Vad innebär arbetet?
I din roll kommer du att driva och stödja insatser och aktiviteter inom områdena förbättrings- och ändringshantering. Du kommer att arbeta för att skapa en organisationskultur där medarbetarna söker ständiga förbättringar och jobba för harmoniserade arbetssätt som förbättrar organisationens effektivitet och resultat.

Du ska även bygga ett brett kontaktnät i en geografiskt spridd och mångkulturell miljö med många olika leverantörer, där virtuella team är en del av det dagliga arbetet.

Vidare innefattar arbetet att:
•  Arbeta för och samordna IT verksamhetens förändringsagenda, fastställa årliga verksamhetsplaner och organisations mål som är i linje med de strategiska och taktiska målsättningarna
•  Leda och samordna årliga planeringsaktiviteter och mål. Säkra uppföljning och kommunikation av de uppnådda resultaten. Vidta lämpliga åtgärder för att understödja genomförandet av förändringsagendan.
•  Skapa samstämmighet och upprätta kunskap och engagemang kring gemensamma mål och satsningar inom organisationen.
•  Bringa klarhet inom oklara områden och komma med rekommendationer gällande insatser och prioriteringar.
•  Skapa samstämmighet kring gemensamma arbetssätt med målet inställt på ökad effektivitet och kvalitet.
•  Arbeta för att införa ett strukturerat arbetssätt med resultatmål och resultatindikatorer.
•  Driva arbetet med resultatstyrning och verksamhetsförbättring inom specifika områden.
•  Driva arbetet med att definiera och införa förbättrat arbetssätt inom specifika områden, anta tilldelat processledningsansvar.

Vem söker vi?
Vi söker dig med goda ledaregenskaper såsom förmåga att entusiasmera och driva en verksamhet framåt i en snabbt föränderlig värld. Du trivs och har erfarenhet av arbete i IT organisationer med hög komplexitet och uppskattar att arbeta på eget initiativ.

Personen vi söker ska ha god ledarskapsförmåga, erfarenhet av att arbeta i en internationell organisation och beprövad erfarenhet av förändringsledning. Du ska även ha en bred förståelse av hur IT fungerar och ha goda kunskaper om IT-processhantering.

En mycket god kommunikationsförmåga krävs för kommunikation och samarbetet såväl inom IT organisationen som med intressenter på alla ledningsnivåer inom PostNord.

Du är van att driva en verksamhet mål- och resultatorienterat och har god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska och engelska på individ-, team- och ledningsnivå. Vidare ser vi gärna att du uppfyller nedanstående kvalifikationer:

•  Högskoleexamen inom något av områdena IT eller ekonomi/organisation alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet.
•  Betydande erfarenhet av att arbeta i en internationell IT-miljö med många olika leverantörer.
•  Mycket god kunskap och erfarenhet om hur en IT-verksamhet fungerar.
•  Mycket god kunskap och erfarenhet av IT-processledning; definiera och vidareutveckla arbetssätt med bestående resultat.
•  God kunskap inom processhantering, projektledning och metoder för kontinuerlig förbättring (t.ex. ITIL, CoBIT, SIXSigma, eller improvement management).
•  Mycket god förmåga att självständigt fånga och dela information genom formell skriftlig dokumentation på engelska och lokalt språk.
•  Mycket god förmåga att få uppgifter gjorda, förmåga att agera proaktivt samt förmåga att leda och driva en verksamhet mål- och resultatorienterat.

Ansök gärna så snart som möjligt då urval sker löpande.

Publiceringsdatum
2015-04-15

Kontaktperson för detta jobb
Charlotte Bourdin, Head of Performance & Competence Management, tel 010-436 43 54
För fackliga kontaktpersoner se www.postnord.se/fackliga

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tills vidare

Ersättning
Fast lön
Enligtavtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-04-24
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Charlotte Bourdin 010-4364354

Företag
PostNord Group AB

Adress
PostNord Group AB
Terminalvägen 24
17173 Solna

Kontorsadress
Terminalvägen 24

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2249358

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från PostNord Group AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos PostNord Group AB: