Objektspecialist IKT-enheten, hantering av verksamhetsförändrin

Stockholms kommun / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Upplands Väsby, Värmdö eller i hela Sverige

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



IKT-enheten är utbildningsförvaltningen centrala digitaliserings- och it-enhet.

Enheten är organiserad under avdelningen för utveckling och samordning som även består av Forsknings- och utvecklingsenheten, Uppföljningsenheten och en stab.

I enhetens uppdrag ingår bland annat att ansvara för den verksamhetsnära förvaltningen och driva förbättringsarbete i leveransen av gemensam it-service för stadens pedagogiska verksamheter. Leveransen omfattar hårdvara, tjänster för digitala enheter och leverantörens Service Desk. Leveransen omfattar fler än 700 verksamhetsställen, 100 000 användarkonton och digitala enheter vid grund- och gymnasieskolor, vuxenutbildning, kulturskolan och förskolor.

Enheten har nyligen infört förvaltningsstyrning enligt PM3.

Vi söker nu dig som vill bli vår objektspecialist med ansvar för livscykelhantering, samordning och administration vid verksamhetsförändringar och utbyten av digitala enheter.

Vi erbjuder dig:

- Möjlighet att arbeta för en av Sveriges största arbetsgivare.
- Trivsamma lokaler i centrala Stockholm bredvid Stadshuset.
- Ett utvecklande och lärorikt arbete med kompetenta kollegor.
- Semesterväxling, friskvård och klämdagar. Möjlighet till hemarbete.

Bakgrund
Den stora mängden verksamheter, användarkonton och digitala enheter i stadens it-leverans för pedagogiska verksamheter ställer höga krav på att de många olika källsystemen i it-leveransen är korrekta och uppdaterade. När nya verksamheter startas upp eller befintliga verksamheter förändras så behöver systemen uppdateras och synkroniseras.

VEDA är en databas för verksamhetsinformation som tillsammans med våra system BER och Lisa försörjer en rad andra system med information. Systemen är en viktig del för att it-leveransen ska fungera på rätt sätt och att kostnader belastar rätt verksamheter. Användare kopplas ihop med arbetsplats, kostnadsställe, utrustning och behörigheter.

Varje år byts det ut mellan 40-60 000 digitala enheter.

Din roll
Du är spindeln i nätet och samordnar mellan IKT-enheten, centrala verksamhetsavdelningar, skolor och våra leverantörer när det gäller verksamhetsförändringar och utbyten av digitala enheter. Det är viktigt att utbytena av enheterna blir rätt från början och då måste registren vara korrekta. Du kommer löpande säkerställa att alla resurser (främst hårdvara) ligger mot rätt fakturareferens och mot rätt verksamhet. Dessutom ska du se till att våra produktleverantörer och tjänsteleverantör har samma fakturareferens för de digitala enheterna.

Exempel på arbetsuppgifter:

- Systemadministration vid verksamhetsförändringar
- Säkerställa att förändringar genomförs i VEDA
- Återkommande registervård och validering av att data är korrekt
- Leda och samordna uppdrag och delta i projekt inom ansvarsområdet, till exempel vid de årliga utbytena
- Vara IKT-enhetens primära kontaktperson vid verksamhetsförändringar
- Felsökning av problem för enskilda användare relaterat till felaktigheter i systemen
- Eskalering och uppföljning av problem, dialog med användare
- Identifiera brister och föreslå förbättringar av processer och rutiner
- Ta fram utbildningar som beskriver flöden och processer kring livscykelhantering
- Vara ett stöd vid beställningsprocessen för digitala enheter vid utbyten
- Ta fram rapporter och statistik
- Vid behov producera beslutsunderlag till styrgrupper

Kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har:

- Flerårig och aktuell erfarenhet av att ha samordnat inom sakområdet
- Arbetat med stora it-leveranser som omfattar flera leverantörer
- Stor vana av dataanalys, kvalitetssäkring och uppföljning
- Drivit förbättringsarbete kring processer och rutiner
- Gedigna kunskaper i Excel.

Som person är du strukturerad, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och driver dina processer vidare. Du har lätt att samarbeta med alla typer av människor och är uppmärksam och tillmötesgående. För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du både ha intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och hitta lösningar när problem uppstår.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten.

Publiceringsdatum
2022-02-25

Övrig information
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/570".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen, IKT

Kontakt
Mats Holmström/Rekryteringskonsult
08-508 117 35

Jobbnummer
6382780

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: