Nämndsekreterare till Nämnd- och registraturenheten

Eskilstuna kommun, Serviceförvaltningen / Administratörsjobb / Eskilstuna
2023-07-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Nämndsekreterare till Nämnd- och registraturenheten" (publicerad 2023-10-31) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Serviceförvaltningen i Eskilstuna

Är du en person som gillar att strukturera och organisera ditt arbete? Är du duktig på att skapa relation och inger förtroende? Då kan det här vara tjänsten för dig! En av våra kollegor går vidare i nytt uppdrag inom kommunen varför vi nu söker en nämndsekreterare till oss på Nämnd- och registraturenheten.

Våren 2021 startade vi en ny enhet där alla nämndsekreterare och registratorer samlats. Vi är totalt 18 personer på enheten. Här får du möjlighet att vara med och fortsätta utveckla nya arbetssätt och metoder för att skapa moderna och hållbara processer. Du får vara med och påverka arbetsformerna så att vi kan säkra vårt demokratiska uppdrag och vårt stöd till förvaltningarna.

Vi är placerade på Serviceförvaltningen (SEF) och arbetar proaktivt för att utveckla och leverera tydliga tjänster. Vi gör det tillsammans med verksamheterna inom Eskilstuna kommunkoncern och är en serviceförvaltning i framkant, en trygg och professionell samarbetspartner

Publiceringsdatum
2023-07-15

Arbetsuppgifter
Nämndsekreteraren utgör en betydande länk mellan politik och administration. Uppdraget är brett och vi har ett stort ansvar för att stödja förvaltningarna i deras nämndarbete, utifrån lagstiftning och reglementen. Du deltar även i övergripande utvecklingsarbete gällande nämndadministration och dokumenthantering. Inom enheten ansvarar vi för såväl kommunstyrelse, kommunfullmäktige, nämnder, beredningar och utskott. I ditt uppdrag ingår också att vara ersättare för dina kollegor vid kortare uppdrag.

Arbetsuppgifterna innebär bland annat att:
• ansvara för att förbereda, genomföra och efterarbeta nämndens sammanträden.
• utveckla och effektivisera administrativa rutiner i nämndarbetet.
• ge stöd till handläggare/chefer vad gäller att kvalitetssäkra handlingar.
• ge stöd i juridiken kring dokumentation i offentlig förvaltning.
• ansvara för, kvalitetssäkra och utveckla nämndärendeprocessen och arkivfrågor kopplade till den.
• hantera nämndens e-postlåda.
• vara en stöttande funktion gentemot handläggare i ärendehanteringssystemet LEX.
• utbilda nya förtroendevalda i arbetssätt.

Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleutbildning inom relevant område, till exempel offentlig förvaltning, statsvetenskap eller arkiv- och informationsvetenskap. Vi ser gärna att du jobbat som nämndsekreterare några år och kan ärendehanteringssystemet LEX eller motsvarande system. Det är extra meriterande om du har högskolepoäng inom juridik för offentlig förvaltning där du läst kommunallagen, offentlighets- och sekretesslagen.

Vi är en politiskt styrd verksamhet vilket ställer krav på flexibilitet och en förmåga att hantera förändringar. Du bidrar konstruktivt till att nya arbetssätt implementeras och att gemensamma beslut genomförs på bästa sätt i organisationen. Du behöver hålla fler saker igång samtidigt men ska också trivas med att jobba med mer rutinmässiga arbetsuppgifter. Du är tydlig och drivande i ärendeprocessen, även när ärendena är komplexa. Du arbetar självständigt och strukturerat och vågar lita på din kunskap och förmåga när du fattar beslut. Eftersom din roll är stödjande är du social, har lätt för att samarbeta och inger förtroende.

ÖVRIGT
Serviceförvaltningen samordnar, utvecklar, och levererar ett kvalitativt stöd med brett tjänsteinnehåll till kommunkoncernens verksamheter. Det vi levererar ska vara till nytta för invånarna.

Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "8389".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)

Arbetsplats
Eskilstuna kommun, Serviceförvaltningen

Kontakt
Rekryteringskonsult
Kristin Evensson
kristin.evensson@eskilstuna.se
016-710 10 79

Jobbnummer
7966867

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun, Serviceförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun, Serviceförvaltningen: