Nämndsekreterare/Registrator (Vikariat)

Mölndals kommun / Administratörsjobb / Mölndal
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mölndals kommun i Mölndal

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård.

Publiceringsdatum
2023-11-22

Arbetsuppgifter
Vård- och omsorgsförvaltningen söker en nämndsekreterare/registrator.
Rollen är placerad på kansliet som bl.a. ansvarar för förvaltningens dokument- och ärendehantering (registratur, administration av beslutsprocessen i nämnden samt förvaltningens arkiv) samt intern och extern kommunikation.

Som nämndsekreterare/registrator delar du uppdraget med en kollega och tillsammans med förvaltningens arkivarie säkerställer ni helhetsansvar för dokument- och ärendehantering i förvaltningen.

I rollen som nämndsekreterare/registrator ingår att självständigt planera nämndens dagordningar, kvalitetsgranska beslutsunderlag till nämnd och utskott, delta i beredning med nämndens ordförande, skicka kallelse till arbetsutskott och nämnd, planera möten, vara sekreterare vid arbetsutskott och nämnd och skriva protokoll samt göra efterarbete som att expediera beslut och yttranden. Du ger även viss service till nämndens ledamöter t.ex. rapportera närvaro för utbetalning av arvode.
Utifrån ditt uppdrag att planera nämndens dagordningar och möten kommer du också ha en viktig roll för förvaltningens ledning i rollen ingår att vara sekreterare i förvaltningsledningsgruppen.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna som registrator är att hantera förvaltningens diarium samt att vara sekreterare i förvaltningens samverkansform. Du kommer arbeta med bland annat posthantering, diarieföring och utlämning av allmänna handlingar. Du hjälper även till i generella frågor som handlar om ärendehandläggning och offentlighet och sekretess.

I arbetet kan förekomma utredningsuppdrag och framtagande av beslutsunderlag till utskott och nämnd, tex. vad gäller formalia och styrdokument såsom delegationsordning, men i mån av tid bereder du även andra ärenden som remisser, motioner eller uppdrag från nämnden.

Vård och omsorgsnämnden sammanträder utanför ordinarie arbetstid och kvällsarbete förekommer en gång i månaden i samband med nämndsmötena.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Akademisk examen om minst motsvarande 180 hp inom statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Arbetslivserfarenhet inom utredning/administration i offentlig förvaltning.
• Kunskap inom relevant lagstiftning så som kommunallag, förvaltningslag och offentlighets- och sekretesslag.
• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
• God IT-vana

Vi ser det som meriterande om du har:
• Erfarenhet av utredningsarbete i den mening att du arbetat med att ta fram förslag till beslut som fattats av förvaltningsledning eller nämnd.

Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du kan formulera dig och uttrycka dig klart och korrekt i både tal och skrift samt kunna hålla presentationer och föredrag och vara lyhörd för frågor och synpunkter. Vidare har du förmåga att arbeta tillsammans med andra. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang

Vi kommer i den här rekryteringen att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.

Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.

I den här rekryteringsprocessen arbetar vi med löpande urval och du kan komma att bli kontaktad innan sista ansökningsdag.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Innan en eventuell anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Vi kommer också att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-12-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C164582".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Mölndals kommun (org.nr 212000-1363)

Arbetsplats
Mölndals stad, Vård- och omsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef Kanslienheten
Anna Gawrys
anna.gawrys@molndal.se

Jobbnummer
8279757

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mölndals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mölndals kommun: