Mottagningssekreterare, Myndighetsutövning barn och familj

Fagersta kommun / Socialsekreterarjobb / Fagersta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Fagersta, Norberg, Skinnskatteberg, Smedjebacken, Avesta eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Fagersta kommun i Fagersta

Fagersta ligger i norra Västmanland. Kommunen har en omfattande samverkan med närliggande kommuner. Det geografiska läget är mycket bra med närhet till ett stort befolkningsområde. I kommunen är vi idag cirka 13 300 invånare.

Välkommen till ett meningsfullt arbete och en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för utifrån kommunens gemensamma värdegrund; samarbete, trygghet, ansvar, respekt - STAR.

Hos oss har du möjlighet till bland annat friskvårdsbidrag och frikort till simhall, gym och utomhusbad.

Om arbetsplatsen - det här är vi!
Vi söker till enheten Myndighetsutövning på Individ- och familjeomsorgen en mottagningssekreterare som gillar ett utmanande och omväxlande arbete med individen i fokus.

Myndighetsutövning barn och familj består av 11 medarbetare som ansvarar för mottagning, utredning och uppföljning av insatser för barn och unga. I mottagningsfunktionen finns två tjänster som arbetar i nära samverkan.

Vi satsar på bred samverkan med alla som kommer i kontakt med barn och unga för att därigenom komma in med tidiga insatser. Vi söker medarbetare som vill utveckla verksamheten och sin yrkesroll och som ser nyttan med att förebygga och stötta på hemmaplan. Du kommer till en mogen arbetsgrupp där medarbetarna har flera års erfarenhet av socialt arbete med barn och unga. Du arbetar tillsammans med dina kollegor och med nära stöd av teamledare och enhetschef.

Individ- och familjeomsorgen har också en verksamhetsutvecklare som stöd i att driva utvecklingsfrågor. Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete med möjlighet att tillsammans med arbetsgruppen forma utvecklingen inom avdelningen. I Fagersta finns möjlighet att arbeta brett, kreativt och förebyggande med hemmaplanslösningar. Teamet lägger stor vikt vid att göra barn delaktiga i hela processen och använder bl a tejping som metod för barnsamtal.

Blir du vår nästa nöjda medarbetare?

Ditt uppdrag
Arbetet som mottagningssekreterare är betydelsefullt, utmanande och omväxlande. Som mottagningssekreterare får du arbeta med ett renodlat mottagningsarbete. Du tar emot och registrerar inkomna ansökningar och anmälningar som rör barn och unga mellan 0 och 20 år. Du gör förhandsbedömningar och skyddsbedömningar, informerar samverkande parter om anmälningsplikt och du ger råd och stöd. Arbetet innefattar även att skriva vissa yttranden.

I uppdraget ingår att samverka med kollegor inom Individ- och familjeomsorgen liksom med andra myndigheter och verksamheter som är viktiga för barnets/den unges situation. I Fagersta har vi arbetat fram rutiner och arbetssätt för samverkan kring barn i samhällsvård och deras familjer ("Fagerstamodellen"). Modellen bygger på delaktighet, relationer, samverkan och barnrättsfokus. Vid Individ- och familjeomsorgen arbetar vi tillsammans för kompetens- och verksamhetsutveckling och du har möjlighet att ingå i arbets- och samverkansgrupper utifrån olika frågor inom området barn och unga.

Dina kvalifikationer och meriter
Krav för tjänsten är socionomexamen.

För arbetet krävs kunskap gällande lagar, förordningar och författningar samt de riktlinjer och rutiner som finns inom området. Det är meriterande med arbetslivserfarenhet och att du har erfarenhet av att utreda och handlägga ärenden inom SoL och LVU-lagstiftningen.

Egenskap som vi värderar högt är att du drivs av det sociala arbetet och att möta individer i olika livssituationer med behov av stöd och hjälp. Arbetet kräver nära samverkan på olika nivåer utifrån individens bästa, varpå det är viktigt att du ser värdet av att samverka. Du har en god kommunikativ förmåga, du ska kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har lätt för att jobba självständigt, men är också en god lagspelare. Du måste kunna arbeta strukturerat och flexibelt, planera och organisera ditt arbete väl. Du behöver vara trygg och stabil i dig själv och din yrkesutövning, då arbetet ofta innebär snabba beslut och insatser i akuta situationer. Som person är du positiv, kreativ och ser lösningar framför hinder. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Tjänsten kan komma att tillsättas under ansökningstiden.

B körkort är ett krav.

För anställning krävs uppvisande av utdrag från Polisens belastningsregister.

Vi eftersträvar en god åldersspridning och ser positivt på sökande ur alla åldrar. Vi strävar även efter att vara en arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

Vi har gjort våra val av annonskanaler och vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/39".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Fagersta kommun (org.nr 212000-2106)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Socialförvaltningen, Individ- och familjeomsorgen

Kontakt
Sari Korpelin
0223-44267

Jobbnummer
8500486

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Fagersta kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Fagersta kommun: