Mottagningsenheten ekonomiskt bistånd söker socialsekreterare!

Eskilstuna kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltni / Administratörsjobb / Eskilstuna
2018-04-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Mottagningsenheten ekonomiskt bistånd söker socialsekreterare!" (publicerad 2018-05-22) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltni i Eskilstuna

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningens verksamhet omfattar arbetsmarknad, försörjningsstöd, samt vuxenutbildning. Målet är att bidra till fler jobb, fler i jobb genom en mängd olika arbetsmarknadsinsatser. Några exempel är trainee, jobb öronmärkta för personer med funktionsnedsättning, satsning på specialpedagogisk enhet inom vuxenutbildningen samt satsning på ett framtida Yrkeshögskolecenter.

Mottagningsenheten har i uppdrag att pröva rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. På enheten handläggs nya ansökningar om försörjningsstöd. Andra viktiga tillhörande uppdrag till enheten är dödsboutredningar, kompletteringar och FUT (felaktiga utbetalningar). Vi är totalt 26 medarbetare varav två är teamledare. Kontoret ligger centralt i Eskilstuna, mycket nära tågstationen.



Publiceringsdatum
2018-04-12

Arbetsuppgifter
Vill du jobba med ett av landets viktigaste, roligaste och kanske svåraste jobb? Är du engagerad, trivs med motivationsarbete och vill göra skillnad på riktigt? Då är du vår nya kollega!

Hos oss blir du del av ett team som består av kunnig och engagerade medarbetare. Som ny hos oss erbjuds du mentor, grundlig introduktion, personlig vägledning och interna vidareutbildningar. För att du ska känna dig trygg i ditt uppdrag stöttar vi varandra, både kollegor och teamledare finns som stöd i det dagliga arbetet.

Som socialsekreterare hos oss är ditt huvuduppdrag myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd. Du utreder, bedömer och beslutar om insatser enligt socialtjänstlagen. Genom strukturerade samtal, motivationsarbete och arbete utifrån individuella handlingsplaner stödjer du försörjningsstödtagare att ta sig vidare ut i arbetet eller studier.

Arbetet innebär även kontakt med externa parter såsom myndigheter, andra vårdkontakter och kompetenshöjande insatser inom förvaltningen. Dokumentation i form av journalanteckningar och utredningar är en central och viktig del i arbetet.



Kvalifikationer
För rätt person är det här ett otroligt givande och utvecklande arbete med många interna möjligheter. Vi söker dig som har ett socialt engagemang och starkt brukarfokus. Om du har erfarenhet av målgruppen psykisk problematik och missbruk är det ett plus. Du är prestigelös och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer. I arbetet är det viktigt med förmåga till samarbete, även kunna känna sig trygg i rollen av att samverka med olika myndigheter och förvaltningar. Eftersom arbetet innebär nära kontakt med personer med olika livsbakgrunder är det viktigt att du som person är trygg, stabil, visar nyfikenhet och intresse för varje enskild situation med brukaren i fokus!

I första hand söker vi dig med socionomexamen. Har du examen inom beteendevetenskapligt område är det positivt att du har utbildning som enligt socialstyrelsens föreskrifter bedöms som likvärdig. Du har goda kunskaper inom socialtjänstens lagstiftning och vi ser gärna att du tidigare arbetat myndighetutövande inom ekonomiskt bistånd.

Motivationsarbete och samtal är en stor del av arbetet, därför ser vi gärna att du har kunskap och praktisk erfarenhet av samtalsmetoder. Eftersom arbetet innebär en del dokumentation är det viktigt att du kan utrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Du har även god dataförmåga.

Vi ser fram emot din ansökan!


ÖVRIGT
Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi har under många år bedrivit ett målmedvetet och brett jämställdhetsarbete och är stolta över att ha tilldelats Svenska jämställdhetspriset. Vi är också en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 9 000 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer, 4458.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Enligt överenskommelse, upphör: 2018-12-31 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-29
Ange följande referens när du ansöker: 4458
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Annika Snickars 016-710 50 14

Företag
Eskilstuna kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltni

Adress
Eskilstuna kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltni
Alva Myrdals gata 3D
63186 Eskilstuna

Kontorsadress
63186 Eskilstuna

Jobbnummer
4079199

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltni

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltni: