Medieinformatör

Polismyndigheten i Jönköpings län / Administratörsjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Jönköpings län i Jönköping, Nässjö, Eksjö, Värnamo eller i hela Sverige

Polismyndigheten i Jönköpings län söker en medieinformatör för tjänstgöring vid vår länskommunikationscentral. Aktuell anställning är en allmän visstidsanställning (ALVA), med tillträde snarast och fram till den 31 december 2010. Sista ansökningsdag är söndagen den 30 maj (A-713-5289/10)

Publiceringsdatum
2010-05-21

Om företaget
Vid Polismyndigheten i Jönköpings län arbetar omkring 700 personer. Av dem är cirka 500 poliser.
Polismyndigheten är geografiskt indelad i de tre närpolisområdena Jönköping, Höglandet och Värnamo. Funktionen är organisatoriskt knuten till Informationsenheten som är en av de myndighetsgemensam stödfunktion med ansvar för informationsfrågor. Fysiskt är medieinformatören knuten till Länskommunikationscentralen (LKC) som ingår i den brottsförebyggande verksamhetsgrenen där också all yttre ingripandeverksamhet, trafikpolisen och hundenheten ingår. Vid LKC sker den sambandsmässiga ledningen och den operativa ledningen av ingripandeverksamheten i hela Jönköpings län. Idag tjänstgör cirka 50 medarbetare vid enheten, däribland både poliser och civila.
Om funktionen
Allmänhetens bild av polisen och förtroende för verksamheten avgörs i stor utsträckning av den bild som media förmedlar. Samtidigt är polisens verksamhet förenad med ett mycket stort medialt intresse. Våra kontakter med media är således både många och viktiga. I arbetet med att företräda polisen, sprida kunskap och skapa relationer har du som medieinformatör en central funktion. Tillsammans med dina två kollegor är du polisens ansikte utåt och informerar löpande om polisiära händelser som brott och olyckor. I textform rapporterar du samtidigt på vår webbplats om polisiära händelser som inträffat i Jönköpings län.

Dina arbetsuppgifter
Som medieinformatör och polisens ansikte utåt är din främsta arbetsuppgift att via olika kanaler löpande hålla lokalmedia uppdaterad om pågående polisiära insatser, brottsutredningar och olyckor. Vid behov medverkar du i tv- och radiointervjuer.

Kvalifikationer
Du ska ha utbildning från högskola eller universitet inom journalist- eller det kommunikationsvetenskapliga området. Du ska också ha arbetat som journalist vid någon redaktion eller som informatör inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga området under några år. Därutöver ska du ha en god samarbetsförmåga och vara en ansvarstagande och noggrann person med ett gott omdöme. För att fungera i din roll som medieinformatör är det av stor vikt att du har förståelse för medias roll och behov. Arbetet ställer krav på mycket god förmåga att uttrycka dig tydligt i tal och skrift. Du ska var flexibel i ditt arbetssätt och kunna ta initiativ när du bedömer att det behövs. God datorvana, en hög serviceanda och ett trevligt bemötande är en förutsättning för arbetet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för uppgiften. Det är meriterande om du har erfarenhet av kontakter med olika medier och hur dessa fungerar och verkar.

Övrig information
Aktuell anställning är en Allmän visstidsanställning (ALVA), eventuellt kan visstidsanställningen komma att förlängas. Periodplanerad arbetstid tillämpas. Under sommaren kommer arbetstiden mestadels att vara förlagd till dagtid, medan det under hösten kommer att bli aktuellt även med kvälls- och helgtjänstgöring. Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenhet, kunskap och personlighet tas tillvara och berikar verksamhet. Polisen arbetar utifrån en nationellt framtagen värdegrund som du kan läsa mer om på vår webbplats. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras före anställning.
Upp

Arbetstider och omfattning
Visstidsanställning 3 - 6 månader
Heltid

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2010-05-30
Ange följande referens när du ansöker: A-713-5289/10
Ansökan kan skickas till e-postadress: jobbansokan.jonkoping@polisen.se

Kontakt
Ulla Andersson-Jarl, Informationschef, 036-309094 (telefon), 070-3475336
Stefan Carlsson, Informatör, 036-309161 (telefon)

Facklig kontakt
Jonas Helt, SACO, 036-309320 (telefon)

Företag
Polismyndigheten i Jönköpings län

Adress
Polismyndigheten i Jönköpings län
55118 JÖNKÖPING

Kontorsadress
Vallgatan 3-5

Kontaktuppgifter
Telefonnummer: 114 14
Faxnummer: 036-309017
E-postadress: polismyndigheten.jonkoping@polisen.se

Jobbnummer
657903

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten i Jönköpings län

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten i Jönköpings län: